PR over de grens: Sanjay Korteweg in Namibië

Blog
Interview
Jody Koehler
11-03-2015
Via de Europese steden Londen en Brussel reizen we deze week met 'PR over de grens' door naar het Afrikaanse continent. Daar stoppen we in Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Daar hebben we een aantal vragen voorgelegd aan Sanjay Korteweg, sinds 2009 daar actief met zijn eigen PR bureau. Hoe is hij daar terechtgekomen? Wat valt er vies tegen? Welke rol speelt social media daar en wat is zijn advies aan iemand die een Afrikaans avontuur ambieert. Sanjay deelt hier zijn kennis en ervaringen.

Sanjay, hoe ben je als professional eigenlijk in Namibië terechtgekomen?
Ik kwam hier af en toe op vakantie vanwege vrienden die hier wonen en vond het een mooi land. Er waren hier geen PR-bureaus en elke dag in de file zitten begon me de keel uit te hangen. Het feit dat het hier bijna altijd rond de 30 graden is was doorslaggevend.  Het is ook nog eens een van de allermooiste landen.

Wat heb je hiervoor allemaal nog meer gedaan?
Ik heb altijd in de PR-industrie gewerkt. Bij een aantal bureaus zoals Progress Communications en Hill & Knowlton. Mijn laatste functie was bij SAS in Huizen, het Business Intelligence bedrijf. Allemaal leuke functies.

Liep je toen al met het idee rond om ooit in het buitenland te gaan werken?
Ik kom uit een familie van expats en heb in 6 verschillende landen gewoond en ben zo vaak verhuisd dat het bijna een gewoonte is. Een leuke en interessante stap zat altijd in mijn achterhoofd, maar zeker niet gedacht dat het Afrika zou worden. Maar, het is een zeer goede beslissing geweest. Beetje avontuur en echt uit je comfort zone.

Nu is werken in het buitenland een ding, maar jij wilde daar je eigen PR bureau beginnen. Hoe moeilijk is dat?
Nou, ik had wellicht een makkelijkere weg kunnen zoeken. Het werd al snel duidelijk, als je iets wilt doen in Namibië, dan moet je het zelf doen. Ik had weinig tot geen zakelijke of mediacontacten hier. Dat maakt het niet makkelijker. Ik probeer het altijd op de volgende manier uit te leggen: probeer maar eens voor te stellen hoe het zou zijn als een Afrikaan / Namibiër een bureau uit het niets zou willen oprichten in NL. Visum, work permits, geld, etcetera. En klanten! Allemaal uitdagingen om te trotseren. Maar eerlijk, dat maakt de successen eigenlijk alleen nog maar mooier.

Wat is tot nu toe, professioneel gezien, je grootste frustratie?
Niet nakomen van beloftes, de houding van sommige mensen en opdrachten aan je neus voorbij zien gaan omdat je niet de juiste mensen kent. Geduld is ook echt iets wat je hier moet leren. Ook jezelf de tijd gunnen om iets neer te zetten is van belang. Je kan niet verwachten dat het in een keer allemaal goed gaat komen.

Wat was enigszins een aangename verrassing?
Hoe snel je de juiste mensen leert kennen. Als je bijvoorbeeld een CEO wilt spreken, bel dan gewoon met ze. Een afspraak is heel snel geregeld en mensen zijn vriendelijk. Mensen hebben weinig kennis van PR en zo kun je al vrij snel veel voor ze betekenen. Ook het ondernemerschap ligt mij veel beter dan ik dacht.

Met welke ambitie heb je Core PR in 2009 opgericht?
Mijn ambitie heb ik nooit uitgesproken, vooral omdat ik niet wist of dit avontuur ooit zou werken. Grootste ambities was om voldoende geld te verdienen om hier een comfortabel leven te hebben. Niet makkelijk, Namibië is namelijk bijna even duur als Nederland en de consultancy fees zijn ongeveer een derde van wat ze zijn in Nederland. De ambitie is met de tijd gegroeid en nu wil ik vooral op strategisch niveau met bedrijven werken. Persberichtje hier, persberichtje daar... daar word ik niet meer blij van. Klanten beginnen te realiseren dat PR wel degelijk een voorsprong op de concurrent kan geven.

Voor wat voor opdrachtgevers werkt Core PR?
Onder andere Microsoft Namibia, Ministry of Trade and Industry, De Beers Namibia, FedEx Namibia en Old Mutual. Om er maar een paar te noemen. Sommige klinken heel imposant, maar het zijn juist de lokale spelers die lucratief zijn.

Is er al een mooie case van Core PR die je met ons kunt delen?
Als bureau zijn we ook werkzaam voor de Namibia Statistics Agency, een tegenhanger van het Nederlandse CBS. Als organisatie staan ze bekend om hun stoffige imago, geldverspilling en vriendjespolitiek. Een strakker beleid en nieuwe richting moet van de NSA een High Performance Organisation maken. Perceptie van het publiek en stakeholders speelt hier een grote rol in. Wij hebben via columns, interviews en artikelen de mening van het publiek deels kunnen veranderen door duidelijk uit te leggen wat de organisatie doet. Successen voor zich laten spreken en vooral een eigen 'boodschap' uitdragen en niet reageren op elke aantijging. Dat duidelijk maken en vertrouwen te creëren is het moeilijkste aspect geweest van deze uitdaging. Het resultaat was uiteindelijk  dat het publiek en de relevante stakeholders in een periode van 18 maanden duidelijk hebben laten weten dat ze meer vertrouwen hebben in de NSA. Een mooie overwinning die continue gevoed moet worden om de nieuwe reputatie op peil te houden.

Jullie zijn recent ook toegetreden tot het partnernetwerk van Waggener Edstrom. Wat verwacht je daarvan?
Dat weet ik nog niet precies. Namibië is een interessant, maar kleine markt en het is afwachten wat een partner network echt kan betekenen. Maar, is het is wel mooi om een affiliatie te hebben met WE, betekent toch dat ze vertrouwen in je hebben.

Speelt social media een belangrijke rol in jouw dagelijkse werkzaamheden voor klanten?
Social media staat in de kinderschoenen. Internetpenetratie is veel lager hier en bedrijven zijn nog huiverig. Begint enigszins te komen, maar niet van harte.

Heb je veel contact met Namibische journalisten? Jazeker. En contact leggen is heel makkelijk, want iedereen woont en werkt in Windhoek. Je ziet ze in dezelfde restaurants, gaat met ze lunchen en ze zijn dankbaar voor de verhalen die je aanlevert. Er is weinig tot geen arrogantie bij de journalisten... wat heel fijn is.

Qua persvrijheid is het in Namibië veel beter gesteld dan in menig ander Afrikaanse land. Hoe uit zich dat in het medialandschap?
Namibië staat op de 22e plek qua persvrijheid, boven België en de VS staat zelfs een stuk lager. Het beeld van Afrika moet echt veranderen en Namibië is daar een goed voorbeeld van. Het medialandschap is klein en overzichtelijk. Maar met een populatie van 2,2 miljoen is dat ook niet zo gek.

Hoeveel talen spreek je eigenlijk Sanjay?
Engels en Nederlands, maar heb altijd op Engelstalige scholen gezeten.

Denk je ooit nog eens Namibië te verlaten?
Niet binnenkort, want er zijn veel mooie ontwikkelingen. In Nederland en Europa is iedereen communicatiespecialist, hier ben ik een uitzondering. Afrika is enorm aan het groeien en daar probeer ik van te profiteren en tegelijk werkgelegenheid te creëren.

Wat zou je advies zijn aan iemand die een PR carrière in Afrika / Namibië overweegt?
Niet teveel nadenken, soms moet je een stap durven nemen. Er is een hele wereld buiten Nederland. Maar, denk niet dat je zomaar iedereen de les kan lezen. Werk met de mensen samen, je komt misschien uit Europa, maar diplomatie en geduld heb je nodig om in Afrika en Namibië te slagen.

Sanjay, ontzettend bedankt voor je tijd en inspirerende antwoorden!!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief