Social Media Richtlijnen: Welke aanpak kies jij?

Blog
Opinie
Jos Govaart
27-07-2010
Social Media Richtlijnen. Ze zijn een terugkerend onderwerp bij PR 2.0.  Jody en ik maken regelmatig mee dat er nog niet nagedacht is over de afspraken die je binnen een organisatie maakt over de inzet van social media. Als er al richtlijnen bepaald zijn, dan vallen die vaak binnen de grenzen van een campagne en de daarbij behorende afdelingen. Binnen zo'n aanpak merk je al snel dat je PR 2.0 niet volgens de ouderwetse campagne-opzet kunt aanpakken. Integratie in de organisatie is nodig. Daarbij kun je nog verschillende kanten op.

De afspraken die je onderling maakt zullen uiteindelijk bepalen welke taal je spreekt online. Je merkt het aan het taalgebruik van een organisatie hoe de social media activiteiten intern georganiseerd zijn. Spreken ze nog heel formeel? Dan heeft dat nog altijd te maken met de corporate taal binnen de organisatie. Spreekt men op Twitter informelere taal dan past de organisatie haar taalgebruik wellicht aan, aan de mensen met wie zij online converseren. Reageert men langzaam, dan moet men wellicht intern toestemming vragen om bepaalde posts en reacties online te zetten.

Onze Amerikaanse PR-vriendin Deirdre Breakenridge geeft in een van haar meest recente videoblogs de drie opties mooi weer. Bekijk bovenstaand filmpje maar eens.

" Legal Approach"
Deze aanpak heeft nooit mijn voorkeur. Als Legal dominant is in alle communicatie dan vraag je om ellende. Alle transparantie, snelheid en authenticiteit sloop je uit communicatie zodra Legal een te zware stem heeft.

"People Approach"
Veel social media guru's zullen zeggen dat dit de enige aanpak is die kans van slagen heeft. Het is van de drie de enige écht "social" aanpak. Dit is de aanpak die we binnen Coopr hanteren. Maar voor een beursgenoteerde onderneming is hij toch echt lang niet altijd het meest geschikt. Social Media is niet zomaar een speeltuin.

"Middle of the Road Approach"
Deirdre formuleert hem op een positieve manier. Het is een aanpak waarbij je mensen in de juiste richting probeert te duwen en binnen grenzen vrij laat. Ik denk dat een dergelijke aanpak bij veel bedrijven de juiste is. Stel regels op. Geef medewerkers speelruimte en houvast.

In welke aanpak geloof jij het meeste? Ter inspiratie kun je op de blog van Dave Fleet een aantal voorbeelden vinden. Zou jij de social media guidelines van jouw organisatie overigens publiceren?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief