Van plannen naar actie!

Blog
Opinie
Jos Govaart
20-11-2014
Het einde van het jaar is weer aangebroken. De traditionele periode voor new business pitches en pr plannen voor 2015 is weer daar. Er wordt geëvalueerd naar wat vorig jaar opgeleverd heeft, welke learnings dat oplevert en hoe het plan van 2015 weer moet zijn. Dat is op zichzelf een goede ontwikkeling. Alleen is het niet goed genoeg. Evalueren en plannen zou niet op kwartaal - of jaarlijkse basis moeten gebeuren, maar veel vaker!

PR en contentmensen zijn meer dan eens slaaf van hun redactionele planningen. Van contentkalenders. Van geïntegreerde mediakalenders. Vanuit een soort perspectief dat de wereld maakbaar en statisch is. Een PR-plan voor het komende jaar is wat mij betreft dan ook echt maar een paar slides, of een paar a4'tjes. Een uitgebreider plan maken heeft geen zin. In deze snelle nieuwswereld gaan dingen snel. Wt je vandaag denkt te weten over je doelgroep kan over een maand al weer net iets anders liggen. Dat heeft invloed op de plannen die je bedacht hebt. Wat als je een mooie Facebookcampagne gepland hebt voor april 2015. En Facebook verandert het algoritme weer drastisch in maart. Wat gebeurt er dan? Ga je het dan toch uitvoeren zoals het in het plan stond? Of pas je aan? Wat als er op je PR-kalender een X-aantal onderwerpen stonden maar het loopt de directie van het bedrijf waar je voor werkt ineens dun door de broek? Of de concurrentie gaat er mee aan de haal? Wat dan?

Plan bondig
Ik zeg niet dat je geen plannen zou moeten maken. Ik pleit er vooral voor om de uitgangspunten simpel te houden. Wat zijn de dingen die écht belangrijk zijn voor het komende jaar? Welke onderwerpen horen daarbij? Laten we het zeker wel voorzichtig plannen. Maar laten we vooral ook spreken over het inrichten van de organisatie. Welke rol gaat corporate communicatie of woordvoering spelen. Hoe zorgen we dat we een situatie creëren waarin we snel tot actie kunnen overgaan zonder dat we zes weken hoeven te vergaderen over een plan ? Organisaties die winnend zijn op het gebied van hun pr-strategie hebben vooral lef. Hebben lef om snel te schakelen en te ontwikkelen. Dat zijn organisaties die niet allang een proces "in place" hebben zodat zij actief luisteren naar wat er online gezegd wordt. Niet alleen over henzelf maar juist ook naar de onderwerpen die spelen die hun stakeholders raken! Maar daar stopt het niet. Zij hebben ook een proces ingericht waarbij er afspraken zijn gemaakt over hoe men in actie komt.

Mijn advies voor iedereen die zijn plannen voor 2015 aan het maken is. Blijf verrassen met de creatieve ideeen en waar we ons inhoudelijk op zouden moeten richten. Daar is niks mis mee. Maar besteed vooral aandacht aan het proces. Als je dát voor elkaar krijgt, dan ben je écht winning!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief