Voor de leeuwen in PR (10): Student-af: nu echt!

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
13-08-2012

Ik kan het haast niet geloven, maar vandaag heb ik dan eindelijk mijn scriptie over de 'interculturele samenwerking tussen Mexicanen en Nederlanders' op de post gedaan. Herinneren jullie je nog dat ik mij als nieuwe consultant van Coopr voorstelde? Ik citeer: "...ben ik de master Interculturele Communicatie gaan doen waar ik 'alleen' nog de scriptie voor moet afschrijven," 3 januari 2012 (om de startdatum van m'n master maar niet te noemen). Dat alles doet er niet meer toe. Ik ben klaar! En daarbij studeer ik ook nog eens netjes voor de 'langstudeerboete' af.

Een paar belangrijke conclusies die interessant zijn voor ons als Nederlandse medewerkers. De Mexicanen uit mijn onderzoek ervaren Nederlandse collega's als volgt:

1.      Nederlanders zijn vaak te direct, koud en onpersoonlijk;

2.      Nederlanders weten niet om te gaan met stress;

3.      Nederlanders werken met structuur.

De Nederlanders uit het onderzoek hadden ook een duidelijke mening over hun Mexicaanse collega's, een van hun grootste irritatiepunten was het verschil in tijdsbesef. 'Nu' in Nederland betekent gelijk iets doen, maar in México kan 'nu' ook zo meteen of morgen betekenen.

De vraag is nu: Wat ga ik met al mijn vrije tijd doen? Eigenlijk is dat niet echt een vraag, want ik heb mijn tijd alweer vol gepland met o.a. een cursus Portugees in september. Waar ik me nu bij Coopr mee bezighouden wil houden is een combinatie vinden tussen PR & Interculturele Communicatie. In een vorig blog heb ik dat ook al een keer aangegeven en deze keer ben ik ook bezig met een concrete opdracht, namelijk: een presentatie voorbereiden waarin duidelijk naar voren moet komen hoe PR in Nederland werkt. Dus, wat is typisch voor het Nederlandse PR- en communicatielandschap? Hoe moet je in Nederland omgaan met journalisten en op welke tijdstippen kun je hen het beste bereiken? Moet je wel of geen persbericht uitsturen? Antwoorden hierop zijn voor een buitenlands PR-bureau van belang wanneer zij een campagne tot een succes willen maken in Nederland. Niet alleen handig voor hen om te weten, ook voor mij trouwens.

Uiteindelijk moet alles wat je doet altijd gericht zijn op de juiste doelgroep, maar ook dat kan per land verschillen. Ik ben nu vooral bezig om alle do's en don'ts te verzamelen over PR in Nederland en wellicht hebben jullie nog leuke/grappige/gênante ervaringen die jullie met mij willen delen. Die zijn natuurlijk van harte welkom!

Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen oploopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Mary-Grace

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief