Waarom Coopr een PR-bureau blijft

Blog
Opinie
Jos Govaart
14-04-2014
Ik wilde dit blog eigenlijk beginnen met de kop: Coopr is geen PR-bureau meer. Maar in het tijdperk dat er ook klakkeloos geretweet wordt, leek me dat niet zo'n handige zet. Reden van dit alles: Ik zie steeds vaker bureaus en "goeroe's" die ooit te boek stonden onder het hoofdstukje PR afstand en afscheid nemen van de PR discipline. Het is allemaal de schuld van Brian Solis. Hij heeft een trend ingezet die werd gevolgd door grote internationale bureaus. We voelen ons in de steek gelaten door Mr Solis.

De grote Brian Solis show.
Wij hadden de goede man op bezoek tijdens „An evening with 2010". Wij zagen hem vooraf als hét grote voorbeeld in onze branche. Een pionier, iemand die flink gas gaf en de boel wakker schudde. Dat soort mensen hebben misschien wel aan de wieg gestaan van Coopr. Hoe goed zijn presentatie en Q&A destijds ook was. Hij stelde ons ook teleur. Want hij ging PR verlaten. Hij wilde door naar zijn volgende kunstje. Allemaal voor de grote Brian Solis show. Boeken verkopen en zalen vullen voor de hoofdprijs. Zijn goed recht, maar jammer voor de branche.

Door het Earned, Owned, Paid en Shared media model zijn alle bureaus bezig om elkaars terrein te veroveren. Daardoor wordt het voor opdrachtgevers niet altijd even makkelijk om keuzes te maken. Vroeger was het simpel. Je had reclame, pr en mediabureaus. Die zaten nauwelijks in elkaars vaarwater. Reclame dacht na over ATL-campagnes. PR was voor de onderstroom en mediabureaus kochten de boel in, simpel gesteld. Nu wil iedereen een steeds groter stukje van de taart. PR heeft van oudsher nooit het grootste stuk van de taart gehad. En daar zit kennelijk toch een frustratie. Aan PR kleeft voor velen blijkbaar iets negatiefs, alsof het iets is van vroeger. En daarom wordt er gekozen voor „engaging agency, connecting agency, integrated communications agency, the power of true, etc".

Voor als het echt ergens over gaat..
Natuurlijk. Ook ik ben het eens dat PR veel meer moet zijn dan mediarelaties. Volgens mij is dat altijd al zo geweest overigens. No way dat de media je enige communicatiedoelgroep vormden. En natuurlijk is converged media echt iets wat aan de hand is en iedereen die dat laat liggen heeft zitten slapen. Maar als iets mij duidelijk is geworden de afgelopen tijd, dat is PR relevanter is dan ooit. Sterker nog, reclamemensen omarmen het eigenlijk ook. De poging om redactioneel relevante content te verpakken als „native advertising" is daar een mooi voorbeeld van. Maar het blijft advertising, een soort advertorial. Daarom snap ik het afstand nemen van PR niet zo goed. Ik weet ook dat Marketing PR bij een aantal grote netwerkbureaus is teruggelopen. Maar zou dat kunnen liggen aan het gebrek aan evolutie bij die bureaus? Of aan het forse aandeel aan accountmensen en kosten?

Het afstand nemen van PR zoals sommige bureaus dat doen vind ik dan ook een stap te ver. Alsof we zelf toegeven dat PR niet meer is dan mediarelaties. Alles om het mandaat en dus het budget op te rekken zo lijkt het. Terwijl „onze" rol zo duidelijk is. Voor klanten waar we geïntegreerd mogen werken is de rol die we mogen spelen heerlijk. Als het echt ergens over gaat, -de inhoud, vertrouwen, reputatie-, dan komen we in beeld. "Wat zijn de gevolgen voor PR als we eerst met deze uiting live gaan?". We vormen samen met onze klanten het geweten van veel campagnes. En ondertussen leren wij ook veel van reclame- en mediabureaus en voelen we ons ook niet bedreigd. En daarom zullen we bij Coopr geen afstand nemen van PR. We vinden het een prachtig vak waarbinnen we blijven streven naar verbetering en innovatie. Evolutie dus.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief