Waarom je nooit newswires moet gebruiken

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-08-2015
Gisteren stuitte ik op een bericht dat ANP Perssupport fier vertelde dat de publiciteit rondom nieuws van de Nederlandse Bierbrouwers hun verdienste was. Iedereen moet kennelijk zijn bestaansrecht rechtvaardigen. Maar wát een onzin. Alsof het plaatsen van dat persbericht op de newswire van ANP Perssupport ervoor zorgt dat zoiets nieuws werd. Dat ligt natuurlijk gewoon aan de content, en wellicht aan een gerichte prepitch die daar aan vooraf gegaan is. Sommige (onvervaren) mensen weten niet wat ze moeten doen als ze een persbericht versturen. Stel jezelf daarbij de vraag: Hoe zou ik nieuws willen ontvangen? Als je die lijn volgt, kom je een heel eind.

Communiceren doe je ook niet alleen via het prikbord thuis
Stel, je bent onderdeel van een druk gezinsleven. Alles wat je te communiceren hebt, schrijf je op een whiteboard of schrijf je op een briefje. Dat briefje hang je op het prikbord. Vind je dat dan communicatie? Heb je dan enig idee of datgene wat je zo belangrijk vond, is overgekomen? Precies daarom zijn newswires dus onzin. Je hebt geen enkel idee hoe je zorgvuldig geschreven content overkomt.

Jamaar, Google houdt van nieuws, toch?
Een veelgehoord argument in de VS om tóch newswires te gebruiken is SEO. Want Google houdt van nieuws. Dat is waar. Maar wat heb je daar aan als die content niet op jouw site staat, maar op een vergaarbak van allerlei persberichten.

Journalisten en bloggers willen zich uniek voelen
Elke journalist, of hij nu onder tijdsdruk staat of niet, wil het gevoel krijgen dat hij een verhaal heeft, wat de concurrentie niet heeft, of in ieder geval niet in dezelfde vorm brengt. Dus ook journalisten krijgen liever communicatie van een mens, met toelichting, dan van een of ander systeem.

Hoe dan wel?
Wij maakten in 2010 mee dat we een medialijst van 900 titels kregen van een klant. Als overdrachtsdocumentje. Dat is níet te managen. Vraag je bij elk verhaal af wat je top 3 mediatargets zijn. Bij wie past het nu écht het beste. En ga daar op doorschakelen en probeer samen een verhaal te maken.Dan heb je kans dat het verhaal op de dag dat je je persbericht zou versturen in de krant staat. Want wie zijn media outreach goed doet, heeft 80% van het werk al gedaan. En dát werk is ook veel leuker om te doen omdat je echt in contact met mensen staat en geen bord spaghetti op de muur aan het smijten bent

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief