Waarom journalisten (geen) goede PR-adviseurs zijn

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-08-2014
Overstappen van de journalistieke kant naar "the dark side" lijkt voor velen een voor de hand liggende carrièrekeuze. Soms is dat succesvol, maar soms ook totaal niet. Er zijn journalistieke vaardigheden die zeer bruikbaar zijn voor pr-bureaus. Zo makkelijk is een overstap echter niet. Belangen zijn anders en je hebt echt andere kwaliteiten nodig.

Waarom journalisten  wél goede PR-adviseurs zijn.

Er zijn verschillende kwaliteiten en talenten van journalisten die zeer goed van pas komen in de PR:
  • Journalisten zijn prima bullshitfilters
    Journalisten nemen niet zomaar iets aan. Journalisten vragen door omdat ze écht willen weten hoe het zit. Ze horen verschillende partijen om zo tot een genuanceerd verhaal te komen. Zijn alle journalisten zo? Ach, elk vak heeft een streven nodig :-)
  • Journalisten kunnen creatief schrijven
    Ondanks dat het PR-vak veel visueler wordt blijft het schrijven van een verhaal met een creatieve insteek een zeer belangrijk ingrediënt. Noem het storytelling. Maar niet elk merk heet Disney of Coca-Cola.
  • Journalisten zitten niet in de kont van hun opdrachtgevers
    Journalisten hebben vooral als doel om een goed verhaal te schrijven en naar lezers te brengen. Ze staan dichter bij lezers dan bij hun opdrachtgevers wat de geloofwaardigheid van de gemaakte content ten goede komt.
  • Journalisten dwingen tot transparantie
    Journalisten zullen minder snel accepteren dat bedrijven zaken onder de pet houden. De waarheid komt toch boven tafel. Iemand die daar op doorzaagt kan heel waardevol zijn.
  • Waarom journalisten géén goede PR-adviseurs zijn.
    Er zijn ook een aantal situaties en kwaliteiten die niet van nature bij journalisten horen. Natuurlijk kunnen deze talenten wel in een individuele journalist zitten. Herken je de volgende kwaliteiten als jouw talent? Dan is een overstap naar "the dark side" misschien wel iets voor jou.
  • Schakelen tussen diverse belangen
    Als PR-adviseur wil je net als een journalist goede verhalen publiceren. Het doel en de belangen zijn totaal anders. Als journalist wordt je salaris uiteindelijk betaald door je lezers (en door adverteerders). Als PR-adviseur moet je nooit vergeten wie je rekening betaalt. De oude regel: wie betaalt, bepaalt, gaat altijd (gedeeltelijk) op. Met dat spanningsveld moet je kunnen omgaan. Daarvoor heb je adviesvaardigheden nodig die je in de journalistiek niet nodig had.
  • Issues met klanten
    Als journalist is het relatief overzichtelijk. Je lezers en je hoofdredacteur beoordelen je prestaties. Als PR-adviseur aan bureauzijde wordt je beoordeeld door zowel collega's als door je klanten. Klanten die een verwachting hebben. Soms een reëele verwachting, soms ook niet. Soms presteer je boven verwachting, maar soms ook niet. Met die situaties moet je ook leren omgaan. Accountmanagement is ongelooflijk belangrijk in ons vak. Leer je ook niet in de journalistiek. Dat leer je ook niet op school maar leer je in de praktijk.
  • Strategisch denken
    Als het goed is, is het onze klanten uiteindelijk niet puur te doen om de output (lees knipsels, social media shares etc). Het gaat uiteindelijk om de outcome. Voegt het werk écht iets toe aan de groei van het bedrijf? Daarvoor moet je goed weten hoe het bedrijf geld verdient, waar men in de top van het bedrijf van wakker ligt?
  • Cultuur en samenwerken
    De dynamiek binnen een pr-bureau is totaal anders dan die op een redactie. Ik heb initiatiefrijke journalisten dood zien gaan bij pr-bureaus omdat ze niet wisten hoe ze de vrijheid die ze wel degelijk hadden, moesten benutten. De deur uitgaan om te jagen op een verhaal, was makkelijk. Maar de deur uitgaan om je kennis te verbreden, je netwerk te verbreden of je klant beter te leren kennen, dat was blijkbaar andere koek.
  • Commercieel denken
    Een mooi verhaal maken , een scoop hebben. Dat is het mooiste wat er is, vinden journalisten. Dat is voor een directeur van een PR-bureau ook een mooie kwaliteit. Maar uiteindelijk moet er omzet en winst gedraaid worden. Dat betekent dat je de balans tussen de waarde van het geleverde werk en het geld dat daar tegenover moet staan moet kunnen afwegen. Je moet dus commercieel kunnen denken en durven zijn. Dat is weinig journalisten gegeven.
  •  

    Kortom: Er zijn best wat journalistieke vaardigheden die we bij PR-bureaus kunnen gebruiken. Werken in de PR, zeker aan bureauzijde is tóch een compleet ander vak.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief