Wat Frank Underwood en PR met elkaar gemeen hebben

Blog
Opinie
Marieke Fennis
26-02-2015
Morgen is het zover, dan debuteert het derde seizoen van House of Cards op Netflix. We zijn er op kantoor al wekenlang mee bezig, niet alleen omdat Netflix een klant van Coopr is, maar ook omdat we allemaal groot fan zijn van Frank Underwood en daarom reikhalzend uitkijken naar nieuwe afleveringen. Want hoe ver zal deze manipulatieve politicus gaan als hij nog meer macht heeft? En wat betekent dit voor Claire? Morgen kan voor ons niet vroeg genoeg beginnen.

I. Love. Quotes. PR Daily heeft een aantal badass-uitspraken van Frank Underwood uit de eerste seizoenen gevonden die, verrassend genoeg, ook van toepassing zijn op het PR-vak en op ons als PR-professional. Ik heb mijn gedachten er even op losgelaten.

1. "These days, when you're talking to one person, you're talking to a thousand." - Zoe Barnes in seizoen 1, aflevering 4
Off the record bestaat niet meer in het digitale tijdperk. De enorme kracht en omvang van sociale media heeft er voor gezorgd dat de afgelopen jaren veel schandalen aan het licht zijn gebracht. Hetzelfde geldt voor het hacken van e-mail accounts. Dus denk heel goed na voordat je iets zegt. Bash geen concurrenten, wees open en transparant, roddel niet en vertel geen onwaarheden. Dat zijn punten die we onze klanten ook altijd meegeven.

2. "Pay attention to the fine print." - Frank Underwood in seizoen 2, aflevering 3
Deze quote zegt alles. Het gaat in ons vak om de details. Niet vluchtig scannen, maar goed lezen is essentieel. Je moet ook tussen de regels door kunnen lezen om te begrijpen wat er staat. Er bestaat namelijk niet zoiets als een standaard interview.

3. "I don't mind that you improvise. I just wish you'd done it better." - Claire Underwood in seizoen 1, aflevering 6
Fans van House of Cards kunnen zich het teleurstellende televisieoptreden van Frank Underwood, waarin hij ingaat op het wetsvoorstel, waarschijnlijk nog goed herinneren. Onvoorbereid. Frank begint zelfs met letters uit het alfabet op te noemen om zijn punt duidelijk te maken. D for disaster. Tenenkrommend. Een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet.

Als ik mijn klanten voorbereid op een interview, zorg ik er altijd voor dat ze altijd drie key messages in hun hoofd hebben die ze zeker willen terugzien in het artikel. Dus als ze dan een black-out krijgen en moeten improviseren, kunnen ze altijd aan deze drie punten teruggrijpen.

4. "If you don't like the way the table is set, then turn the table over." - Frank Underwood in seizoen 2, aflevering 2
Het gebeurt wel eens: je kunt je niet vinden in een bepaalde strategie die de klant heeft uitgedacht of uitrol van een campagne omdat het niet effectief is of bijdraagt aan de doelstellingen. Soms is het internationaal bepaald, kun je er weinig aan veranderen en moet je met de meute mee. Maar als je alleen al maar het gevoel hebt dat het beter kan, ga er dan niet meer door, maar probeer er wat aan te veranderen. Stop er tijd in als je denkt dat het anders kan en anders moet. Ga terug naar de basis, definieer met het team opnieuw de doelstellingen, doelgroepen, messaging en kom bij de klant terug met een ander voorstel dat klopt en waar iedereen zich in kan vinden.

5. "If we never did anything we shouldn't do, we would never feel good about the things that we should." - Frank Underwood in seizoen 2, aflevering 4
PR-profs zijn ook maar mensen. We maken fouten. Multitasken. We denken en doen tegelijk en dan maak je wel eens snel beslissingen waardoor er dingen misgaan. Als je een fout maakt, houdt je dat wel even bezig. Weet ik uit eigen ervaring. Je overdenkt het, gaat na over hoe het de volgende keer anders moet en leert ervan.

"There's no better way to overpower a trickle of doubt than with a flood of naked truth." Amen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief