Wat maakt iemand nu een goede PR adviseur?

Blog
Opinie
Jody Koehler
08-02-2016
Regelmatig wordt aan mij de vraag gesteld wat iemand nu tot een goede PR adviseur maakt. Is dat iemand die het veranderende medialandschap goed volgt? Iemand die helemaal thuis is in de wereld van digital? Of juist iemand die de éne na de andere campagne weet te slijten aan zijn of haar klant? Het juiste antwoord zit voor mij iets ingewikkelder in elkaar. Natuurlijk, een goede PR adviseur moet anno 2016 zichzelf harder dan ooit blijven ontwikkelen. En ja, gevoel voor commercie is ook fijn. Maar dat alleen is voor mij zeker niet voldoende. Een goede PR adviseur zit namelijk zelf ook veel complexer in elkaar.

Vertrouwen
De sleutel tot het echte succes als adviseur bestaat in mijn ogen uit het vermogen om door klanten in vertrouwen genomen te worden. Heel simpel. Dit betekent dus dat het geven van goede adviezen niet per definitie voldoende is om een goede PR adviseur te zijn. Vanuit die positie ontstaat namelijk niet altijd het recht om invloed uit te oefenen. En, in het verlengde daarvan, om een klantrelatie te verbeteren. Vanuit een positie van vertrouwen is die mogelijkheid er wel. Maar, vertrouwen in een relatie moet je verdienen en deze ontwikkelt zich veelal. In eerste instantie is deze natuurlijk gebaseerd op een stukje dienstverlening. Coopr wordt ingehuurd vanwege de PR expertise.. and that's it. Afhankelijk van de vraag en de ontstane relatie ontvangt de klant over tijd steeds iets meer: informatie, oplossingen, ideeën en soms een veilige thuishaven wanneer problemen zich voordoen. Merk hierbij vooral op dat de focus hierbij steeds minder ligt op de organisatie, en meer op het individu. Let wel: dit is een proces dat vele jaren kan duren.

Goed adviseren
Is goed adviseren dan niet belangrijk? Zeker wel! Maar de kern van goed adviseren zit voor mij in het vermogen om een manier te vinden die past bij de situatie van de klant. Beschouw het gerust als een dans tussen twee personen, waarbij een verkeerde timing en een misstap echt killing kunnen zijn. Wat hoort hier dan zoal bij qua eigenschappen? Denk aan inlevingsvermogen, het kunnen schakelen in een gesprek, maar ook aan gevoel voor voor interne politiek. Allen spelen een belangrijke rol in het succesvol kunnen adviseren.

Relatie is key
En tenslotte één van mijn favorieten: 'Bedrijven doen geen zaken met elkaar, mensen wel'. En ik geloof hier echt heilig in. Het opbouwen van een goede zakelijke relatie is niet heel anders dan een relatie uit ons privé leven. Een goed adviseur is attent, toont belangstelling en waardering, blijft vragen en creëert kansen om te laten zien dat hij of zij iets kan bijdragen. Voordat je een klant kunt bijstaan, moet je als PR adviseur namelijk begrijpen wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Dit betekent dat je situaties moet kunnen creëren waarin zijn of haar problemen, dromen of angsten gedeeld kunnen worden.

Kort samengevat is voor mij een goede PR adviseur dus iemand die vertrouwen kan winnen, effectief kan adviseren en relaties weet te onderhouden. Wil je hierover meer weten? Dan raad ik je aan om het boek 'De vertrouwde adviseur' van David Maister, Charles Green en Robert Galford een keer te lezen. Beetje wollig en niet iets te langdradig voor velen, maar deze las ik zo'n 10 jaar geleden voor het eerst en pak ik er nog regelmatig bij. Centraal in het boek staat de wijze waarop je als adviseur het vertrouwen van een klant kunt verkrijgen en vooral behouden. En dat is wat mij betreft toch echt het hoogst haalbare.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief