Wie is de blogger de baas?

Blog
Opinie
Jody Koehler
13-11-2013
Elke Nederlander kan online een tekst, video, audiofragment of foto publiceren. Die mogelijkheid is er anno 2013 simpelweg voor iedereen. Een enkeling doet dit dusdanig kundig, dat er op termijn zelfs een grote groep volgers ontstaat. Die populariteit kan er vervolgens weer voor zorgen dat bedrijven of media de enkeling interessant gaan vinden. Als PR professional krijg je dan ook steeds meer te maken met populaire bloggers, YouTubers, Facebookers of Instagrammers. En heel eerlijk, dat is niet altijd even gemakkelijk.

Vrijheid
Als ik met 'influencers' op reis ga, een evenement bezoek of interview afneem, dan bemerk ik wel eens een bijzonder verschil met 'gewone' journalisten. Dit verschil zit in het fenomeen: vrijheid. Zij kunnen soms echt doen en laten wat ze zelf willen. En dat wordt in de regel uitgelegd als iets positiefs, en dat snap ik ook. Het is fijn dat bloggers, YouTubers, Facebookers of Instagrammers hun eigen gang kunnen gaan. Dat is leuk, verfrissend en van deze tijd. Toch zie ik ook een keerzijde aan die vrijheid. Deze influencers hebben soms geen collega's, hoofdredacteur, manager of baas. En dat is op bepaalde momenten verdraaid vervelend.

Het randje
Zoekt een journalist met zijn vragen wel eens het randje op, voor sommige influencers is dat a way of life. Die doen de gekste dingen voor hun lezers, kijkers of likers. Niemand die ze om hun gedrag op het matje kan roepen. Niemand aan wie zij verantwoording af moeten leggen, behalve hun volgers. Als PR professional moet je daar soms aan wennen. Laveloze bloggers, hondsbrutale Instagrammers en gewonde YouTubers. Onderstaand filmpje is afgelopen weekend geschoten door een populaire Zweedse videoblogger. Je snapt direct wat ik bedoel met ´het randje´.

Nieuwe uitdaging
En raad eens wie er ´s nachts naar het ziekenhuis mee mocht... precies. En ja, ook tijdens het begeleiden van 'de oude media' gebeurde er genoeg. Toch bleef dit wel binnen enig kader. En keek men met iets minder trots terug op hun prestatie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief