10 keer 'Bel een PR bureau'

Blog
Opinie
Jody Koehler
23-11-2010
Vind jij ook niet dat PR in 2010 heer en meester was? De discipline heeft eindelijk, na jaren van bijna onzichtbare aanwezigheid, van zich laten horen. En hoe! Terwijl andere disciplines vochten om de troon van allerlei media, was PR reeds het land aan het regeren. Anno 2010 wordt PR eindelijk gezien als 'de meest authentieke vorm van marketing'. Yippiekayee! Steek die maar in je zak mede PR collegae! Volgend jaar wordt het tijd om eens serieus te investeren in PR. Offline én online. De discipline en haar professionals zijn er helemaal klaar voor. Twijfel je of je een PR bureau nodig hebt? Hier 10 redenen om eens contact op te nemen met een PR bureau.

10 redenen om een PR bureau in te schakelen

Een overzicht van aanleidingen om wat extra PR steun in te kopen voor 2011. En laat nu eens de fooienpot thuis!

1. Je hebt nieuwsNu kun je denken dat dit voldoende is, maar een professionele kijk op jouw nieuws maakt het verschil tussen pagina 17 en het openingsartikel. Of minstens pagina 3 of Nu.nl. Nieuws rondom een product-launch, een rebranding of overname in 2011? Bel een PR bureau!

2. Er is een verkeerd beeldMisvattingen, ze komen regelmatig voor in het bedrijfsleven. In tegenstelling tot een abricampagne zal PR bijdrage aan een grotere geloofwaardigheid van je communicatie. Zeker als het gaat om complexe en gevoelige kwesties. Het kost waarschijnlijk iets meer tijd, maar free publicity is een krachtig middel bij misvattingen. Verwacht je iets in 2011? Bel een PR bureau.

3. De branche op z'n kopLijkt de organisatie op Amazon of Starbucks? Speelt verandering en creatie een diagonale rol in het bedrijf?  Creëert de organisatie een nieuwe markt of branche? Moet het bedrijf ontdekt worden? Bel een PR bureau!

4. Tegen de trend inEen trend zetten is leuk, maar dat heeft een korte tijdsspan. Tegen de trend in gaan kan soms net zo effectief zijn. Dat klinkt uitdagender en leent zich voor een uitleg. "Waarom ga je links, terwijl de trends rechts gaat?" Bel een PR bureau!

5. Oeps...Een reputatie probleem. Dat is vervelend, zeker als Google al het schademateriaal naar de eerste pagina indexeert. Hoe ga je daar nu mee om? Gek word je van de woorden 'fraude', 'klacht' en 'huisjesmelker' achter je bedrijfsnaam. Tip: bel een PR bureau.

6. Stevige concurrentieWelke organisatie heeft het niet? Concurrentie. Het kan gezond zijn, tot deze de gehele conversatie naar zich toe trekt. In alle media! Ze staan bovenaan in het balboekje van de journalist en ook online komt elke zoekopdracht bij deze club uit. Potverdomme zeg... nu geven ze ook nog eens jouw verhaal vorm met verkeerde feiten en cijfers. Wat te doen? Bel een PR bureau.

7. Incidenteel en niet geplandJe bent lekker bezig met PR. Althans, dat vind je zelf. Het is vooralsnog 'zo nu en dan' en ongepland. Een professionele PR team kan zorgen voor consistentie in je boodschap en het maximaliseren van zichtbaarheid in de belangrijkste kanalen. Dus... bel een PR bureau.

8. OndersteunendStaat er voor volgend jaar een grote reclameinvestering op de planning? Ooit PR gezien als een megafoon dat de merkboodschap kan versterken? Een strategische PR-investering kan soms wonderen verrichten ten opzichte van een sponsordeal of creatieve reclame. Voor je 'to do list': bel een PR bureau.

9. Geen reclamebudgetMet PR koop je geen rondje randstand of 2 weken prime-time op Nederland 3. PR kan niet doen wat reclame doet. Maar als er geen budget is voor reclamecampagnes, bel een PR bureau. Dit kan helpen om het merk of het product meer zichtbaarheid te geven.

10. TijdHet liefst doe je alles zelf. Natuurlijk, dat snap ik. Maar je hebt slechts 24 uur in een dag zitten. Besteed PR uit, dat kan zowel qua objectiviteit als verantwoording een slimme zet zijn. Probeer het voor 2011, bel een PR bureau.

Wat zou nummer 11 kunnen zijn? Kun jij nog een reden, of meerdere, bedenken om een PR bureau in te schakelen? Vast wel! Laat het ons weten.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief