10 redenen waarom een baan in PR níets voor jou is

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
17-09-2014
De afgelopen tijd zijn er aardig wat sollicitatiegesprekken gevoerd binnen de muren van Coopr. Goede matches en minder goede matches. Mensen die al ervaren zijn in het PR- vak en mensen die nog aan het begin van hun carrière staan. Toch is het beeld dat sommigen van 'werken in PR' hebben iets anders dan de werkelijkheid. Want wie denkt dat het werk van een PR-professional eruit ziet als het Sex in the City-leven van Samantha Jones, komt van een koude kermis thuis. Begrijp me niet verkeerd, want ik ben gek op de PR-wereld waarin ik werk, maar voor die mensen die denken de nieuwe Samantha Jones te worden een kleine eye-opener...

Tien redenen om geen baan in PR te ambiëren

1. Je bent op zoek naar een 9 tot 17 uur baan
Helaas, geen toekomst als PR-professional voor jou. Next! Nee, zonder dollen, solliciteer vooral niet naar een baan in de PR-wereld als je denkt dat je iedere dag braaf om 09.00 het kantoor binnenwandelt en om 17.00 uur de deur achter je dicht kan trekken. PR is een 24/7 baan en als er nood aan de man is of er moet een deadline gehaald worden, wordt er gewerkt. Soms een uur langer, soms een avond of een weekend langer.

2. Nieuws? Welk nieuws?
Als de actualiteiten en het nieuws je geen hol interesseert, kan je ook het boek: 'Mijn 'carrière in PR' gelijk dichtslaan. Not gonna happen. Nieuws en actualiteiten zijn waar het PR-vak om draait. Je wil en moet weten wat er in de wereld van jouw klanten speelt om wellicht de ultieme aanhaker te bedenken, een nieuwshaak te vinden of nieuws te creëren. Iedere dag worden er binnen de muren van een PR-bureau kranten doorgespit op nieuws uit de branches waarin onze klanten actief zijn en actualiteiten. Noem het hamsteren - wij noemen het werken ;)

3. Je bent geen 'bijter'
Stel je krijgt een klant in je schoot geworpen met een product of dienstverlening die je niet (volledig) kent of snapt, wat doe je dan? Zeg je: "dat snap ik niet, doe mij een andere klant" of bijt je je vast in de materie en ben jij binnen een week de (PR-)expert op dat gebied? Als je niet in die laatste categorie hoort, dan word je niet gelukkig bij een PR-bureau.

4. Multitasken is zó niet jouw ding
In de wereld van PR-bureaus werk je én voor veel klanten én aan veel projecten tegelijk. Er wordt van je verwacht dat je alle ballen in de lucht weet te houden en snel kan schakelen. Een strategisch plan, tussendoor een pitch, een crisis bij een klant, er staan vijf vergaderingen gepland, en uiteraard moet ook de medialijst nog worden gemaakt voor het event dat plaats gaat vinden. Allemaal het liefst op hetzelfde moment...Geen multitasker? Zoek verder. De PR-wereld wordt niet voor niets gedomineerd door vrouwen ;-)

5. Je zoekt stabiliteit
Ook dat kunnen we je niet bieden. Hollen en stilstaan is typerend voor het PR-vak. Maak je de ene maand weken van 80 uur, wordt die opgevolgd door een maand waarin je letterlijk in een gat valt. Daar moet je mee om kunnen gaan.

6. Schrijven en verhalen vertellen zijn niet mijn sterkste kanten
PR-mensen kunnen schrijven en lullen als de beste. Ok, dat is misschien wat kort door de bocht maar het is belangrijk dat je een verhaal goed en met passie kan vertellen zowel op papier als face-to-face. Als je dat moeilijk vindt, past een ander vak wellicht beter.

7. Als je geen 'mensen lover' bent
PR is een mensenvak. PR-mensen houden van praten en kunnen zich goed inleven in andere bedrijfstakken en -dit klinkt zo zweverig maar het is echt zo- levens van anderen. Herken je jezelf hier niet in, dan is dit geen werk voor jou. Alles in ons werk draait om contact met mensen.

8. Onbekende mensen opbellen?
Vind jij het eng om onbekende mensen (lees: een journalist) met een verhaal op te bellen? Misschien past een andere baan dan beter bij je. Als PR-enthousiasteling geloof je in het verhaal waarmee je de journalist belt en investeer je gelijk in het (nieuwe) contact. Want een (zakelijke)relatie die er nog niet is, kan nog komen.

9. Je snel van slag bent
Het komt voor dat het persbericht dat je uitstuurt nét niet aansluit bij hetgeen waarnaar de journalist op zoek is. Een PR-tijger treurt niet te lang en gaat vol goede moed een andere journalist bellen om het onderwerp met evenveel enthousiasme nog een keer voor te leggen. Mensen die na één tegenslag afhaken kunnen beter even verder kijken. PR-mensen zijn die hards.

10. Je het liefst alleen werkt
Klantteams, projectteams, PR-teams. Werk je als PR-adviseur bij een bureau, dan werk je vaak intensief samen met verschillende collega's en projectcollega's bij andere bureaus. Ben je meer een einzelgänger? Dan is dit werk misschien niets voor jou.

Benieuwd in welke categorie je uiteindelijk blijkt te vallen. Ben jij een PR-lover in hart en nieren? Dan gaan we elkaar vast een keer tegenkomen ;-)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief