10 social media tips voor het MKB

Blog
Opinie
Jody Koehler
25-08-2010
Eind vorig jaar schreef ik de blogpost: 'Is social media iets voor het MKB?' Misschien wel een terechte vraag, aangezien we niet uitgepraat raken over wat de groten der aarde allemaal doen met social media. Terwijl voor het MKB de uitdagingen misschien wel veel groter zijn; met kleinere budgetten, minder tijd en vaak een gebrek aan expertise. Maar er is hoop, met inspirerende voorbeelden als 'Slijterijmeisje' en 'Socialijs'. Dus ook voor het MKB heeft social media iets te bieden. Vandaag 10 tips voor die twijfelende bakker, financieel adviseur of kledingzaak.

1. Denk goed na

Zoals bij elk zakelijk besluit, denk even goed na. Je gaat hier tijd (en misschien wel geld) in steken, dus waarom wil je iets met dat social media? Wat moet het jouw bedrijf of winkel opleveren? Je hoeft dit niet direct op papier te zetten, maar laat het op z'n minst een nachtje bezinken.

2. Praat met mensen

Er is vast wel een nichtje in de familie. Zij die altijd bezig is met vriendinnen en foto's op Hyves en muziekvideo's bekijkt via YouTube. Praat eens met haar en begin eens met de vraag; 'Hoe doe jij dat nou allemaal?' Verrassend leerzaam!

3. Begin klein

Als ondernemer moet je soms groots denken. Helemaal eens! Maar of ze daar nu mee bedoelen dat je direct start met een online social media campagne. Ik denk het niet. Start eens met LinkedIn en / of Twitter. Leer die tools eens kennen en probeer hier relaties op te bouwen. Extra tip: ervaar dit 100 dagen.

4. Monitor

Bekend met Google Alerts? Stel er een paar in op basis van jouw naam, je bedrijfsnaam, het winkelcentrum of de wijk, buurt, stad waarin je actief bent. Een goede manier om te ontdekken waar de gesprekken plaatsvinden.

5. Lokaal

Is jouw business regionaal? Probeer mensen uit de regio op te sporen via de zoekfunctie op Twitter bijvoorbeeld. Een goede manier om een basis te leggen en het is gemakkelijker praten. Je deelt namelijk al de omgeving als interessegebied.

6. Vertel een verhaal

Derde generatie aannemer? Heeft jouw opa het stadhuis nog opgeknapt na die enorme brand in 1927? Informatie speelt voor veel mensen een steeds belangrijkere rol.  Wek vertrouwen en laat zien wie je bent, hoe lang het bedrijf bestaat en wat er zo bijzonder aan is. En heb je mooie, oude foto's? Zet ze dan op een fotosite als Flickr.

7. Expertise

Weet jij alles van schoorsteenvegen? Kent het koeriersvak voor jou geen enkel geheim? Ben jij dé spijkerbroekenadviseur van Den Haag? Laat je specialiteit doorschemeren via bijvoorbeeld een blog. Schrijf elke week een stukje tekst over jouw expertise. Dit is onderscheidend en zeer waardevol online.

8.  Denk in oplossingen

Maar praat vooral ook in problemen. Dat is waar men social media veel voor gebruikt. We klagen, zeuren en zeiken wat af online. En misschien kun jij helpen? Direct via Twitter of indirect via een blog.

9. Geef aan dat je online bent

Ben je nu te volgen op Twitter? Of heb je een Hyves voor jouw strandtent opgericht? Waar laat je dit niet weten bij de kassa of op de kassabon? Een mooie manier om met klanten contact te houden en verder te praten. Over het menu, de verbouwing of de producten.

10. Experimenteer

Wie klein is kan ook sneller schakelen. Dat is een groot voordeel. Geen vergaderingen, geen goedkeuringen van bovenaf. Verzin je het op dinsdag, dan kan het woensdag al online staan. Gebruik die mogelijkheid in je voordeel! En wees creatief.

Er zijn ongetwijfeld nog meer tips te bedenken voor MKB'ers. Heb jij nog een goede of ben jij MKB'er? Kun jij ons aan tip 11, 12 of 13 helpen? Deel ze met met ons hieronder.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief