10 tips om het beste uit je PR-bureau te halen

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-07-2013


Als je een bureau als het onze inhuurt mag je wat verwachten! Je mag verwachten dat we voor resultaat gaan, dat we een betrokken houding tonen en dat we onze creativiteit en ons netwerk inzetten om het verschil voor je te maken. Als ik kijk naar de opdrachtgevers waar we de afgelopen jaren het meest succesvol zijn geweest, dan zie ik ook een paar gemeenschappelijke kenmerken aan opdrachtgeverskant die zeer bijdragen aan het resultaat. Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen wanneer je het meest uit je pr-bureau wil halen.
  • Vertel over geschiedenis en droom
    Je huurt ons uiteindelijk in om het verhaal van je organisatie te (laten) vertellen. Dan moet er wel een verhaal zijn. Investeer dus tijd om de geschiedenis van het bedrijf te vertellen. Vertel anekdotes, dingen die goed gingen, maar ook die vreselijk misgegaan zijn. Vertel waar je voor staat en waar je voor gaat. En niet omdat hoger management dat wil, maar omdat je er ook echt zelf in gelooft. Op het moment dat dát waar is, dan kunnen we met behulp van jouw kleur het verschil maken. 
  • Durf snel te beslissen
    Niets is frustrerender voor een PR-bureau dan zaken die niet doorgaan omdat ze intern te lang duren. Als iets niet goed is, dan kunnen we dat hebben, echt. Maar wekenlang getreuzel, uitstel, afstel, daar worden we niet vrolijk van. Wie er intern ook verantwoordelijk is voor PR, communicatiemedewerker, pr manager, brand manager of een directeur, zorg voor mandaat bij de opdrachtgever. PR is te belangrijk om over te laten aan een doorgeefluik dat geen snelle toegang heeft tot beslissers. 
  • Durf eens wat anders te doen
    Het is een oud gezegde in ons vak. "Elke klant wil iets nieuws wat al drie keer gewerkt heeft". Consumenten, journalisten en bloggers zien heel veel van hetzelfde. Zeg eens ja tegen een idee waarvan je niet zeker weet of het werkt. Het kan deuren openen! 
  • Geef ons toegang en informatie
    Wij willen met mensen praten. Met directieleden, bijzondere medewerkers, ervaren rotten die er al 20 jaar werken, nieuwe collega's. De mensen zíjn vaak het verhaal. Als wij weten waar jullie mee bezig zijn, wat jullie wakker houdt, dan is dat input voor echte verhalen die mensen willen horen. Met alleen formele briefings laat je echt enorm veel potentie liggen. Dus deel ook je plannen. Je organisatieplannen. Je identiteit, je visie, je missie, je marketingplannen. We vinden het zelfs interessant hoe je sales- en klantenservicemensen hun gesprekken voeren. Daar kan zoveel betekenisvolle informatie in zitten! 
  • Behandel ons als partner
    Natuurlijk is er financieel gezien een bureau<->klantrelatie. Maar liever werken we in een partnership. We zitten samen in dezelfde oorlog. We hebben hetzelfde doel. We zitten niet tegenover elkaar. Want dan vertellen we ook op feestjes en borrels enthousiast over je. Dat is ook de reden waarom wij bij Coopr behoorlijk streng zijn in de klanten waarvoor we willen werken. Mensen, het product/de dienst, de aard van het werk. We vinden het allemaal belangrijk. Want dan kunnen we ons vak met plezier uitvoeren. 
  • Laat PR meer zijn dan het schrijven van persberichten
    Het PR-vak is de afgelopen jaren enorm in ontwikkeling. We doen echt al jaren veel meer dan het schrijven en versturen van persberichten. Ga op zoek naar de ware kracht van de pr-adviseur die tegenover je zit. Toets creativiteit, organisatiekennis, social media kennis en laat je pr-bureau ook aanschuiven bij meetings met het reclamebureau. Wij weten als pr-professionals wat er maatschappelijk gezien speelt, daar hebben we antennes voor. Het zou zomaar kunnen dat we 2 of 3 slimme dingen roepen die een reclamecampagne 50% beter maken. 
  • Brainstorm over KPI's
    Natuurlijk heb je een doelstelling ten aanzien van PR. Heel vaak zijn die zeer korte termijn gedreven. Logisch omdat er veel per kwartaal geëvalueerd wordt. Maar denk goed na over waar PR allemaal een bijdrage aan kan leveren. Wat we veel horen is: Sales en heel ordinair: knipsels. Er is zoveel meer. Laten we maar beginnen met het hoogst haalbare: Je bestaansrecht rechtvaardigen. Als jij je klanten niet kunt uitleggen waarom je bestaat. Als je geen betekenisvolle conversatie kunt hebben met je stakeholders. Dan is er werk aan de winkel. Veel belangrijker werk dan sales op korte termijn. 
  • Wees eerlijk
    Wees eerlijk tegen je pr-bureau zoals je dat ook zou zijn tegen een rechter. Vertel alles. Wees eerlijk over financiële resultaten. Wees eerlijk over een komende ontslaggolf. Pas wanneer die volledige open- en eerlijkheid er is, kunnen we shit voorkomen als er shit aankomt. 
  • Heb geduld.
    PR gaat niet vanzelf. Je hebt niet in 4 maanden thought leadership opgebouwd. Koester ook de kleine stapjes voorwaarts. PR is echt een different ballgame dan advertising. Misschien is creativiteit in PR wel moeilijker dan in reclame. Creativiteit tussen de regels door. Creativiteit door iets nét even anders te zeggen. Creativiteit door net even de juiste persoon te informeren. Creativiteit door net op het juiste moment in te haken op een nieuwsgebeurtenis. Creativiteit in PR houdt nooit op. 24/7/365!
  • Maak plezier!
    Echt, wij willen in de basis precies hetzelfde als jij. Wij willen elke dag beter worden en een leuke dag hebben. Dus laat de functionele onzin toe, en breng die ook af en toe zelf in. Vandaag heb ik bij een van onze klanten in de ballenbak gezeten. Dat is, hoe dan ook, een verhaal thuis, en op twitter.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief