10 vaardigheden van een Communitymanager

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
28-02-2011
Heeft jouw organisatie Twitter en/of Facebook of een blog om hun berichten te delen met geïnteresseerden? Of zie je dat klanten contact met je organisatie zoeken via social media maar dat je organisatie niet weet hoe ze daarop moeten reageren?  Als jij beschikt over onderstaande 10 vaardigheden dan ben jij  misschien wel de communitymanager van je organisatie!

10 vaardigheden van een Communitymanager
  • Stem van de community: jij bent de schakel tussen de community en de organisatie. Jij bent de persoon die de berichten van de community in de directiekamer kan brengen. Daarvoor is het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met de community. En dat doe je niet door alleen maar berichten te zenden en je eigen ego te laten gelden. Nee, zet je ego overboord, luister naar de mensen en laat zien dat je zelf ook een mens bent en gedraag je daar ook naar.
  • Faciliteren: jij moet ervoor zorgen dat de community via verschillende communicatiekanalen (blog, website, forum, twitter, facebook, etc) zijn verhaal kan doen. Hiervoor moet je een goede relatie opbouwen met je IT afdeling om ervoor te zorgen dat zij begrijpen welke technische aanpassingen je wilt doorvoeren.
  • Luisteren: hoezo zou je vertellen waar je mee zit als niemand luistert? Precies, jij moet laten zien aan je community dat je luistert naar de verhalen. Dit kan je doen door te reageren op hun reacties op het blog/forum. Alleen al een berichtje met dat je hun verhaal hebt gelezen en dat je gaat kijken wat je kan doen is al een goed begin. Ze zullen eerder naar de site terugkeren om nog eens iets (positief/negatief) te laten horen.
  • Adviseren: naast dat je luistert naar de opmerkingen van je community is het jouw taak om relevante informatie met je community te delen. Dit kunnen tips voor evenementen zijn, andere blogs die jij volgt of ontwikkelingen uit de hele branche delen.
  • Beslissingsbevoegd: er is niets vervelender dan je klacht aan iemand uitleggen die aan het einde van je verhaal vertelt dat hij er niks mee kan doen. Wel kan hij je doorverbinden met diegene die er wel over kan beslissen. Nee, zorg dat je als communitymanager de bevoegdheid hebt om over basiselementen te beslissen. Hierbij is het van essentieel belang dat je op de hoogte bent van wat er speelt bij marketing, pr, communicatie, klantenservice, hr en bij de directie.
  • Sociaal: misschien wel een van de belangrijkste vaardigheden van een communitymanager is dat hij sociaal is. Je vindt het leuk om te communiceren met mensen en om mensen te helpen als dat nodig is. Ook vind je het leuk om mensen te verrassen met iets wat bij ze past. Dit kan bijvoorbeeld door een speciaal evenement te organiseren, een kortingsactie of een boek toesturen.
  • Modereren: jij bent verantwoordelijk voor de teksten die op het platform of blog worden geschreven. Jij bent degene die de kwaliteit van de community moet waarborgen. Passen de reacties van je community inhoudelijk bij het onderwerp? Het is jouw taak om aan te geven als mensen ongepaste dingen zeggen of van het onderwerp afwijken.
  • Ontwikkelen: als communitymanager moet je op de hoogte zijn van wat er gebeurt in de branche van je community. Deel deze ontwikkelingen met je community en laat zien dat je het belangrijk vindt dat de community up-to-date en relevant blijft.
  • Flexibel: vind je het leuk om veel divers werk te doen? Elke dag wat anders en niet weten wat er op een dag nog meer kan gebeuren? Je moet snel kunnen schakelen en niet denken dat je werktijden van 09:00-17:00 uur zijn.
  • Klantenservice: als communitymanager moet je ook een dikke huid hebben. Je moet het aankunnen dat mensen met negatieve berichten naar je toekomen. Het verschil kan je maken als je over bovenstaande vaardigheden beschikt en deze zo goed mogelijk weet in te zetten.
  • Ben jij community manager of weet je er meer vanaf? Ik hoor graag welke vaardigheden je nog wilt toevoegen.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief