11 praktische tips voor een bureaupitch

Blog
Opinie
Jody Koehler
25-09-2013


De afgelopen weken stonden voor mij grotendeels in het teken van 'pitchen'. En persoonlijk, ik ben er gek op. Het proces, de vragen, de creatieve uitdaging en het presenteren. Heerlijk vind ik het! Vandaar dat ik deze nog even kort stilstaan bij dit fenomeen. Vorige week schreef ik al over de nieuwe hulpmiddelen van de VPRA die bijdragen aan het vinden van een geschikt PR bureau. Vandaag wil ik 11 praktische tips met je delen die het pitchproces voor bedrijven verder versoepelen.

Elf pitchtips
Met dank overigens wederom, aan de VPRA voor het opstellen ervan. Volg deze tips en het proces zal soepeler en succesvoller verlopen. Voor alle partijen! De elf op een rijtje:

1. Een goede briefing is de basis.2. Zorg dat u als opdrachtgever goed bereikbaar en betrokken bent.3. Cre?eër een gelijk speelveld, zodat u de bureaus goed kunt vergelijken.4. Zorg voor transparantie over regels, termijnen en afwegingen.5. Overvraag de bureaus niet. Een bureau moet zijn kunde op basis van een of twee vragen kunnen aantonen.6. Timmer de pitchbriefing ook niet te dicht met alle eisen en wensen die u in een samenwerking wel kunt aangeven. Als u alle activiteiten omschrijft die opgepakt moeten worden, dan is dat funest voor de creativiteit van de bureaus.7. Stel tijdens de pitchpresentatie altijd ??een onverwachte vraag waar het bureau zich niet op heeft kunnen voorbereiden. Zo blijkt ook de -on the spot- kwaliteit.8. Geef een budgetindicatie of geef in ieder geval een 'range' aan.9. Hanteer een redelijke termijn zodat bureaus zich goed kunnen voorbereiden.10. Stel vooraf wegingsfactoren op zodat de bureaukeuze bewust genomen wordt.11. Zorg voor een goede terugkoppeling na afloop van de pitch.

Heb jij nog een toevoeging op deze elf? Is er nog iets waar een bedrijf goed op moet letten tijdens het pitchproces? Hoor het graag!

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief