15 SEO PR tips voor 'Google'

Blog
Opinie
Jody Koehler
08-12-2009
Leuk nieuws vandaag, over onze krachtenbundeling met Yonego Internet Marketing. Hierbij proberen we in te spelen op een relatief nieuwe PR discipline: SEO PR. In Amerika is deze term al stevig geland, in Nederland nog niet zo. Maar de vindbaarheid van informatie door zoekmachines wordt steeds belangrijker. Content als persberichten, artikelen, nieuwsbrieven en productinformatie spelen hierbij een cruciale rol. Het loont dus zeker de moeite om beter rekening te houden met 'search'. Hierbij, zoals ook al eerder op de website van Bijl PR gepubliceerd, nogmaals 15 tips voor SEO PR op een rijtje. Omdat het zo past bij het nieuws van vandaag.

15 SEO PR tips:
1. Zorg goed voor de content (inhoud) van de website; houdt het interessant, relevant en actueel!2. Integreer social media als Twitter of Hyves. Maak hierbij keuzes. Bedenk waar je doelgroep actief is. Het gebruik van social media creëert inhoud, welke geoptimaliseerd kan worden voor 'natural search'.3. Laat regelmatig weten dat er 'nieuws' is en maak een archief aan op de website. Denk aan persberichten over nieuwe producten, campagnes of onderzoeken.4. Verrijk persberichten (social media news releases.. of whatever) met video, foto's, podcast en social bookmarks. Uiteraard, daar waar gepast.5. Stel een goede perskamer op voor persberichten, artikelen, beeld, video en achtergrondinformatie. Let op; de kamer is niet alleen voor journalisten.6. Een corporate blog kan zeer goed werken. Een kijkje in de keuken levert waardering en waardevolle feedback op. Let wel: enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn vereist.7. Meten is weten! Zorg ervoor dat je goed inzicht krijgt in het verkeer naar en op de site. Track daar waar mogelijk.8. Werk met goede URL's (waarnaar je kunt deeplinken) en een duidelijke navigatie. Cruciaal voor zoekmachines! Stem dit met IT af.9. Gebruik woorden ('keywords') waar je graag op gevonden wordt bewust en zorg ervoor dat deze aansluiten bij de inhoud van de pagina. Analyseer dit en gebruik hiervoor bijvoorbeeld het gratis 'Google Keyword Tool'.10. Zorg voor een goede verspreiding van persberichten naar newswires, portals, nieuwssites en andere media. Denk ook aan Twitter, Digg, Youtube, Flickr, Technorati en Del.icio.us.11. Geef bezoekers kans om je nieuws te volgen, gebruik een RSS-feed of email sign-up.12. Gebruik monitoring om te weten wat er online over het bedrijf gezegd wordt. Stel minimaal een Google Alert in en zoek eens op Twitter.13. Zorg ervoor dat mensen naar belangrijke content linken. Linkbuilding is erg belangrijk. Het gebruik van de belangrijkste keywords geeft daarbij een extra goed effect.14. Veel foto's op de website? Het is een gemiste kans als de plaatjes geen alt-text hebben. Een zoekmachine kan namelijk de inhoud van het plaatje (nog) niet zien.15. Last but not least...experimenteer! Ontdek wat goed voor jouw website werkt.

Heb jij nog meer tips? We horen ze graag van je.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief