2015: wat was top en wat was flop op social media?

Blog
Opinie
Rachel de Koning
05-01-2016
Elke dinsdag proberen we een top of een flop uit de mediawereld te belichten. Vandaag met een kleine terugblik op 2015. Wat viel mij het meeste op in 2015 op het gebied van social media?

Van Instagrammer naar Wereldverbeteraar naar Niks

De eerste misser die mij natuurlijk gelijk te binnenschiet is het verhaal van Essena O'neill. Niet heel verrassend, aangezien ik in november nog uitgebreid over deze dame heb geblogd. Niet gelezen? Dan raad ik je aan dat nog even te doen ;)

Essena O'neill is een Australische social media-ster met een ongekend hoog aantal volgers op o.a. Instagram en YouTube. Ondanks haar succes op deze kanalen, besloot ze rigoureus te stoppen met haar accounts en maakte ze een doorstart via haar nieuwe blog Let's Be Game Changers, een blog over haar ware 'ik', met video's vol grief over haar leven als social media-ster. Naar eigen zeggen is Essena gestopt met social media, omdat het haar identiteit gestolen zou hebben. Met haar social media kanalen verdiende ze een flink zakcentje, maar zou ze geleefd worden door de media en haar volgers een illusie meegeven in plaats van een kijkje in haar echte leven.

De introductie van haar nieuwe blog zorgde er wel voor dat ik even achter mijn oor krabde. Als je beslist te stoppen met social media, waarom kom je dan met een nieuwe site? En het absolute hoogtepunt van deze flop? Geen sponsors meer betekende geen inkomsten. Maar Essena trok de stoute schoenen aan en vroeg haar volgers om haar te sponsoren, zodat ze haar huur weer kon betalen...

Toch waardeer ik haar gedachtegang wel. Ze zette me aan het denken. Maar als ik nu 'Let's Be Game Changers' intik in Google, word ik doorgeleid naar Essenaoneill.com, een site zonder inhoud. Zonde! Wil je nou de wereld verbeteren? Of heb je second thoughts, omdat het luxe leventje best wel fijn bleek? Ik snap het niet meer. Jammer Essena, ik heb je nu genomineerd voor de flop van 2015.

Blauw, wit en rood

In november heeft Parijs iets verschrikkelijks meegemaakt. Iets onbeschrijflijks, waardoor ik er niet veel over op papier kwijt kan en wil. Wat ik hier wel over wil delen, is hoe bijzonder ik het vond dat Facebook binnen no time omgetoverd werd tot het medium dat de kleuren blauw, wit en rood droeg.

Natuurlijk kijk ik er met een communicatiebril naar. Bijzonder hoe landen zich één maakten, bijzonder hoe sterk de boodschap daarmee over werd gebracht, bijzonder hoe wereldwijd de solidariteit met de Franse bevolking getoond werd.

Uiteraard zijn er verschillende geluiden en verdeelde meningen over. Marianne Zwagerman, columniste van BNR Nieuwsradio, vindt dat we dit juist niet moesten doen. RTL Nieuws vertelt juist weer hoe je de blauw-wit-rood-filter op je profiel krijgt. Zelf zag ik deze Facebookactie als een boodschap waarbij wij mensen wilden laten zien dat we samen sterk zijn en dat we er voor elkaar zijn. Een uiting van verbondenheid in deze best wel individualistische en afstandelijke wereld. Naar mijn idee duidelijke taal en daarom noem ik het graag de social media top van 2015.

Op naar de media in 2016!

Ik ben benieuwd welke tops en welke flops ons dit jaar weer te wachten staan. Hopelijk minder heftig als mijn voorbeeld van Parijs en minder vreemd als de keuze die Essena heeft gemaakt. Wie zal het weten? Ik ben benieuwd.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief