3 consumententrends om rekening mee te houden vanuit PR

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
14-08-2014
Consumenten zijn kritischer dan ooit tevoren, willen zeggenschap hebben en zijn altijd over connected. Yep, that's the world how we know it in 2014. Met al die kennis op zak en de technische snufjes voor het oprapen lijkt het "appeltje, eitje" om hier pr-wise een slaatje uit te slaan, maar dan loop je tegen zoiets als de werkelijkheid aan. 3 Consumententrends om rekening mee te houden vanuit PR zijn in ieder geval: overtuigend betrekken, the future onlife en tackle the guilt spiral.

Terug naar de basis
In de snelle wereld van marketing, communicatie en alles wat daarmee te maken heeft, is het soms makkelijk om te vergeten waar je mee te maken hebt: mensen. En ondanks dat generatie X, Y en Z wellicht een wat andere levensopvatting hebben, zijn de 5 menselijke basisbehoeften onveranderlijk: zelfontplooiing, behoefte aan waardering en erkenning, behoefte aan social contact, behoefte aan veiligheid en zekerheid en lichamelijke behoeften. Echter, hoe meer we ontwikkelen, hoe hoger de eisen worden en dat is terug te zien in de trends. En zo zit je steeds vaker met de commerciële vraag aan de ene kant, en de behoefte van de consument (lees doelgroep) aan de andere kant. Zul je steeds vaker zelf 'judge & jury' moeten zijn en scherp zijn op of hetgeen je communiceert ook echt aansluit op deze basisbehoeften.

Overtuigend betrekken
Schrap de bullshit toch echt volledig uit je vocabulaire. De overall houding wordt steeds kritischer en de lezer van je zorgvuldig geformuleerde en in correct Nederlands gespelde boodschap gelooft steeds minder. Wanneer je mensen niet meer raakt met communicatie, waarom iets dan überhaupt nog communiceren? Om af te vinken? Beter dan uitsluitend zenden en ondanks goede pogingen eigenlijk nog steeds niet weten wat de doelgroep wil, is het om echt goed uit te pluizen wie de doelgroep is, wat hem motiveert en hem te betrekken bij de producten, diensten en organisatie.

The Future Onlife
We zijn misschien 24/7, 365 online, maar dat betekent niet dat er geen waarde meer wordt gehecht aan offline contact. De focus ligt dan wel op social media activaties en campagnes, google advertising en mobile push, maar wanneer je dit integreert met offline contact kun je de waarde pas echt naar een hoger niveau tillen.

Tackle de 'guilt spiral'
We willen alles, maar voelen ons stiekem ergens toch wel schuldig over alle luxe en welvaart. Luxe problemen ten top. Hoe kun je dan vanuit ons beroep inspelen om deze guilt spiral te doorbreken? Door iets goeds te faciliteren. Voor sommige merken zit dat echt in de core van hun business, denk Tesla en bijvoorbeeld ook TOMS, maar sommigen zullen gerichter moeten zoeken naar een goede match.

Hoe snel de technologie en mediaconsumptie ook veranderd, die damn basisbehoeften blijven bestaan. Hoe dichter meer we rechtstreeks met de doelgroep communiceren, hoe belangrijker het wordt om hier rekening mee te houden. Te bedenken welke intrinsieke motivatie je kunt prikkelen om de doelgroep daadwerkelijk te activeren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief