3 redenen om je campagne op insights te baseren

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
17-08-2015
PR raakt veel disciplines aan, maar gaat uiteindelijk vooral over het creëren van relevantie. Dat woordje, relevantie, valt vaak bij ons op kantoor. De kwaliteit van ons werk valt of staat immers bij het kunnen aanbieden van informatie waar een journalist of blogger echt iets aan heeft. En dat hoeft echt niet altijd 'zwaar' nieuws te zijn, als het maar past bij de doelgroep en iets toevoegt: interessante need-to-knows of grappige nice-to-knows. PR (en ja, hier kun je lezen 'het toevoegen van relevantie') wordt helaas nog te vaak gezien als iets dat je erbij doet. Met als gevolg dat we vaak te laat aanschuiven aan tafel, namelijk als een project al bijna is afgerond. Of wij er als kers op de taart nog even voor willen zorgen dat het landelijk wordt opgepakt. Frustrerend, omdat we er niet zelden achter komen dat bepaalde informatie nog ontbreekt of dat een project veel scherper en grappiger had kunnen zijn als we meer informatie hadden gehad: bijvoorbeeld uit een onderzoek. Achteraf dan nog een onderzoek uit laten voeren om meer inzicht te krijgen in een probleem of om meer grappige feitjes boven te krijgen kan altijd, maar het is maar afwachten wat daar uitkomt. Dan kom je bovendien gemakkelijk terecht in een zoektocht naar een gewenste uitkomst; een soort knip en plakwerk voor gevorderden. Dat kan publicaties opleveren maar de kans dat het echt wonderen voor je merk doet is klein. Reden genoeg om vaker aan het begin van een project na te denken over de mogelijkheden van het laten uitvoeren van onderzoek:

1. Met eigen onderzoek dwing je jezelf goed na te denken over je product of project
Door het opstellen van vragen over wat je eigenlijk zou willen weten van je onderzoeksgroep, dwing je jezelf na te denken over waarom je de campagne nu eigenlijk voert. Natuurlijk, je voelt aan alles dat probleem X speelt onder de doelgroep, je hebt het immers vaak genoeg gehoord. En je weet dat jouw product of dienst dé oplossing is voor dat probleem. Maar weet je dat ook echt zeker? Misschien zit je er finaal naast, óf is er nog veel interessantere data te vinden.

2. Met eigen onderzoek sluit je data naadloos aan op je boodschap
Natuurlijk kun je data van het CBS, een brancheorganisatie of een andere betrouwbare bron gebruiken. Maar het is mij nog nooit overkomen dat een extern onderzoek écht aansloot op een campagne. Externe bronnen gebruiken kan wel wat opleveren - er zijn talloze goede inhakers te vinden - maar zeker voor een langer lopende campagne wil je zeker zijn van een rond verhaal. Dat kan alleen maar als insights de basis vormen van je campagne.

3. Getallen werken heel goed in media
'Veel Nederlanders houden van kaas' klinkt anders dan 'Meer dan 93% van de Nederlanders zegt niet zonder kaas te kunnen.' Getallen zijn koning, omdat er geen speld tussen te krijgen is. Natuurlijk weet je vooraf niet of er sprekende cijfers uit het onderzoek komen, maar áls je ze hebt, heb je goud in handen.

Ben je overtuigd van het nut van goed onderzoek? Gebruik je insights dan ook volledig! Een persbericht uitsturen is leuk, veel interessanter wordt het als je de data in het beginstadium gebruikt om een nieuw product of een nieuwe dienst te bedenken, te maken en te introduceren. Dan voeg je geen relevante ingrediënten toe. Dan ben je relevant.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief