4 basiselementen van Content Marketing

Blog
Tips & Tricks
Madawa Rajapaksha
19-05-2016
Afgelopen dinsdagmiddag was ik samen met Jos aanwezig op het evenement Content Marketing Fast Forward (CFMM). Veel interessante cases over Content Marketing kwamen voorbij, maar de spreker die mij het meest is bijgebleven is Joe Pulizzi. Een koning als het gaat om Content Marketing. Hij deelde zijn visie en model van Content Marketing.

Vind je Sweet Spot
Volgens Joe is het belangrijk om niet direct aan de slag te gaan met het produceren van content wanneer je aan Content marketing wilt gaan beginnen. Je moet een aantal stappen terug doen en eerst opschrijven wat je wil vertellen en waarom je dat wil vertellen.Je moet je eigen Sweet Spot zien te vinden, aldus Joe. Daarvoor heb je maar twee dingen nodig. Je hebt een onderwerp nodig waar je veel kennis over hebt en een passie. Je hebt bijvoorbeeld heel veel kennis over voeding en je passie ligt bij lesgeven. Je Sweet Spot ligt dan precies in het midden van die twee. Je kan dan bijvoorbeeld les gaan geven over koken op YouTube. Maar ook dan ben je er nog niet. Dit is namelijk niet iets nieuws, er zijn al een hoop van zulke YouTube kanalen.

Kantel je blik 'niche'
Dit is precies de kwestie  waar Door haar andere manier van kijken naar een onderwerp ontdekte ze deze niche. Het was ook nog niet eerder zo goed gedaan als dat Ann Reardon dat deed en dat kwam weer door haar kennis over koken en haar passie om dit door te geven. Dit zorgde ervoor dat dit direct enorm succesvol was.

C van Content Marketing staat ook voor Consistentie
Ann Reardon had een combinatie gevonden waarmee ze uniek was en waarbij ze ook nog eens goede content mee kon maken. Wat ze vervolgens goed deed was dat ze consistent elke week een met een nieuw recept kwam. Ze publiceert al 6 jaar lang elke vrijdag een nieuwe video over een uniek cake recept. Hiermee heeft ze dan ook een groot YouTube kanaal neergezet met ruim 2,6 miljoen abonnees en minimaal een miljoen views per video.

Zorg dat het duidelijk is waar je kennis ligt
Dit model kan je toepassen op elk succesvol Content Marketing verhaal en je zult dan keer op keer zien dat de 4 factoren (kennis, passie, perspectief en consistentie) aan de basis staan. Het is van belang dat je eerst uitvindt en opschrijft waar je kennis ligt, je passie en welke niche je wilt aanspreken. Als je dat duidelijk hebt dan is het belangrijk dat je het volhoudt en consistent blijft. Een succesvolle Content Marketing aanpak heeft gemiddeld 12 tot 14 maanden nodig om de 1e resultaten te zien.Zoek dus eerst uit waar je expertise en passie liggen en bekijk welke niche je wilt aanspreken. Daarna is het volhouden!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief