4 keer PR inspiratie van wereldmerken

Blog
PR
Jos Govaart
14-08-2012


Ruim een maand geleden schreef ik de blogpost "Wat als we de rollen eens omdraaien". Mijn betoog daar was dat merken er voor kunnen zorgen dat zij zélf een interessante plek kunnen worden waar anderen op willen posten. Bij die post dacht ik echt totaal niet aan onszelf. Totdat, vlak voor mijn vakantie, André Janssen mij mailde met de vraag of hij een gastblog mocht schrijven bij Coopr. En wie A zegt moet B zeggen, en aldus geschiedde. André schrijft zijn blog over de inspiratie die 4 wereldmerken hem geven..

Wereldmerken..... Er wordt tegenwoordig veel van ze verwacht en ze staan continu onder toezicht van het oplettende oog van duizenden activisten. De merken moeten zorgen dat de arbeidsomstandigheden van tienduizenden mensen op een redelijk niveau zijn, zicht houden op de duurzaamheid van duizenden fabrieken en productielocaties wereldwijd. Dit kost ontzettend veel tijd en energie dus in dat proces gaan er wel eens dingen mis. Een kleine misstap van een wereldmerk kan flinke PR-schade toebrengen en kost en zo tienduizenden danwel honderdduizenden euro's.

Naast die enkele misstap staand wereldmerken ook vaak in verband met inspirerende initiatieven en acties. In dit artikel een overzicht van 5 van die merken en hun PR-acties.

L'Oréal Group voor vrouwen en wetenschap
L'Oréal Group is 's werelds grootste cosmetica en beauty concern. Nestlé bezit 30% van deze groep en de bekende merken die zij voeren zijn onder andere: Vichy, Lancôme, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Biotherm, Diesel en zo nog een eindeloze lijst. L'Oréal staat regelmatig negatief in de kijker. Ze blijven doorgaan met dierproeven.

Maar, ze doen ook veel goede dingen op PR-gebied. Een voorbeeld is de L'Oréal-UNESCO Awards for Women in Science. Het bedrijf geeft kansrijke vrouwelijke studenten een studiebeurs van $100,000 USD. De doelgroep van L'Oréal zijn dan ook vrouwen die hogerop willen komen, dus dat sluit perfect aan. Een ander voorbeeld is de L'Oréal Brandstorm, een business game voor studenten in 43 landen met flinke geldprijzen. Dit zorgt voor ontzettend veel free publicity en goodwill.

Nike voor voetbal voor iedereen
Nike is 's wereld grootste fabrikant en verkoper van sportkleding. Decennialang werken ze aan hun reputatie en opbouw van hun merk.

Sorry ik weet het, niet over voetbal beginnen.... Maar ik doe het toch! De Nike "My Time Is Now" campagne was ontzettend succesvol. Daarin lieten ze Nederland tegen Frankrijk spelen en langzaam nam het "The Chance" team van Nike het over. Dit is de scouting missie van Nike om 100 mogelijk voetbalkampioenen te vinden in 50 landen. Met deze campagne belichte Nike op een sterke manier zijn goede doel onder een groep kijkers die hart hebben voor voetbal.

Unilever: duurzaam en gezond = sustainable living
Unilever is natuurlijk voorloper op het gebied van vele consumentenmerken. Daaronder vallen ook flink wat voedingsmiddelen. Unilever heeft besloten te laten zien dat ze duurzaamheid en gezondheid heel belangrijk vinden en werkt daarom samen met het World Food Programme.

Een belangrijke nieuwe pijler is het Sustainable Living Programme waarbij ze wereldwijd flinke ambities tonen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en natuur en milieu. Wereldwijd komen ze met dit programma dan ook positief in het nieuws.

KFC genereert miljoenen media-aandacht door studiebeurs
KFC verovert succesvol een plek tussen de overvolle markt van hamburgerketens door net een iets andere doelgroep te hebben en zich vooral op landen te richten waar kipgerechten populair zijn.

Hamburgerketen KFC start een actie via Twitter waarbij mensen die een bepaalde #hashtag gebruiken kans kunnen maken op een zijn ideaal om zakelijke uitgaven efficiënt te regelenen en Membership RewardsAir miles te sparen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief