5 alternatieven voor een persbericht

Stuur jij nog steeds om de week een persbericht uit? Op dezelfde manier, zoals je al jaren doet? Volgens sommigen PR adviseurs is dat ‘zó 2010‘. Ik denk daar iets anders over, want een goed persbericht heeft nog steeds een rol in het PR arsenaal. Maar er zijn alternatieven. Natuurlijk zijn die er! Vandaag zetten we 5 alternatieven van een persbericht op een rijtje. Want een persbericht is niet altijd de beste manier van communiceren. Doe eens gek en pak het ‘nieuws delen’ eens anders aan! En oh ja, check de woorden die je gebruikt in de tekst. Tipje.

1. Een YouTube video
Waarom niet?!? Heb je een belangrijke boodschap te delen en schuif je bij voorkeur de CEO naar voren, overweeg dan een video. Zet ‘m op YouTube en embed de video op het corporate blog, de nieuwsbrief, Twitter en Hyves of Facebook. Een paar journalisten of bloggers op het oog die je de link graag wilt delen via een persoonlijk mailtje. Ik zeg ‘Doen!

2. Een blogpost
Organisaties als Google doen dit al een tijdje. Geen persbericht schrijven, maar een blogpost. Heb je nieuws dat net te dun is voor een persbericht, dan is een blogpost een prima alternatief! Eventueel aangevuld met een korte video.

3. Een exclusief interview
In sommigen gevallen wil je maar 1 keer je verhaal brengen. En ook nog bij een medium dat je prettig vindt. En met een journalist waar je een band mee hebt. BN’ers maken hier zo nu en dan gebruik van in een crisissituatie, bij Shownieuws of RTL Boulevard bijvoorbeeld. Maar ook bedrijven weten deze gang van zaken prima te benutten. Menig ‘dealtje’ wordt gesloten voor een primeur. Overweeg het eens.

4. Nieuwsbrief
Voor de goede orde, ik doel hier niet op die e-letters met vliegaanbiedingen vanaf Euro 69,-. Heeft je organisatie een nieuwsbrief, waarbij de ontvangers echt tot je doelgroep behoren? Alszijnde klanten of prospects? Check, dubbelcheck je database en deel het nieuws via een nieuwsbrief. Het woord zegt het al! En vaarwel traditioneel persbericht.

5. Social netwerken
Laat het in dit geval Twitter, Hyves of Facebook zijn. Heb je een grote, actieve community online en heb je nieuws dat voor hen bestemd is? Deel het nieuws daar in een aantrekkelijke vorm. Maak er een momentje van, desnoods via een Twitterchat of Ustream broadcast. Als dit de mensen zijn die je wilt bereiken, waarom dan nog een persbericht uitsturen?

In bovenstaande tips gaat het mij vooral om het alternatief en de vorm. Ik wil graag dat je er eens over nadenkt. Waarom stuur je dat persbericht in Word uit? Brengt dat het beste resultaat? Of kan het anders? En er zijn natuurlijk nog meer alternatieven, zoals Social Media Releases, pitches of een gastcolumn.  Weet jij nog een alternatief? Vul eens aan! Ik ben benieuwd waar jij mee komt.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!