5 Carrière-adviezen voor startende PR pro’s

Deze week is er bij Coopr voor het eerst – ooit – een stagiaire begonnen. 19 is ze – en ze zal zichzelf snel voorstellen op deze plek- . Nu ben ik nog niet bepaald oud te noemen, maar daar moest ik toch wel even van slikken. 16 jaar verschil. Ik vond ooit iedereen die het EK ’88 niet meegemaakt had, jong. Enfin, zo heeft iedereen wat. Wat ik me afvroeg is, hoe beleeft iemand die nu aan het begin van haar carrière staat, haar eerste jaren, en waar zou je haar nu aan het begin van haar carrière mee kunnen helpen?

Leer relativeren

Het is best wat, bij een bureau werken zoals dat van ons. Het werktempo ligt hoog, we moeten omgaan met heel veel invloeden van buitenaf en je hebt te maken met klanten die resultaten (mogen) verwachten. Dat brengt druk met zich mee. Het is niet voor niets dat de functie van “PR-Manager” al vaker een van de meest stressvolle beroepen is geweest. Je weet als je in de bureauwereld werkt, dat je te maken krijgt met heel veel feedback. Als je met goede ideeën aankomt, dan kun je veren verwachten. De weg naar resultaat kent echter een hoop hobbels. Ideeën die worden afgewezen, journalisten die niets willen met je goed verzonnen pitch, een persbericht dat niet wordt opgepakt, een evaluatiegesprek van een project dat beter gekund had. Hoewel je je altijd moet inzetten om resultaat te behalen is het ergste wat je kan overkomen, verkramping. Leer dus relativeren. Wat daarbij helpt: praat met collega’s. En het liefst met collega’s die een paar jaar verder zijn dan jij in hun carrière. Zij herkennen precies wat je hebt meegemaakt.

Speel en Schrijf

Als je jong bent dan zijn de nieuwste media waarschijnlijk voor jou ontworpen en spelen jij en je vrienden er in je privéleven mee. Mijn advies: ga spelen samen met collega’s en deel je ervaringen. Ook belangrijk: Taal leeft. Speel met taal. Laatst stond in de Volkskrant een artikel van een hoogleraar die stelde dat “hun hebben” in de toekomst best eens goed zou kunnen zijn. Hoewel ik dat als taalpurist best zou willen bestrijden, ben ik het er zeker mee eens dat taal leeft en betekenis geeft. Schrijf dus. Zoveel mogelijk in “foutloos” Nederlands. Maar ontwikkel wel je eigen stijl. Niets is zo lekker als wanneer je kan zeggen dat een tekst herkenbaar van jou is. Dat zorgt ervoor dat je ook voor die vaardigheden gevraagd wordt.

Vraag en beweeg!

De grootste open deur die er is natuurlijk. Stel vragen. Niet alleen vragen om dingen direct te leren. Maar vooral vragen om dingen te mogen doen. Verdiep je in wat je collega’s doen. Zoek waar je een bijdrage aan kan leveren en je zult zien dat je collega’s je steeds meer vertellen. Zit niet stil. Ga netwerken, luister podcasts, vakliteratuur, nodig jezelf uit voor bijeenkomsten die niet in jouw agenda staan. Laat zien dat je wil en zorg dat als je niet nieuw meer bent ook nog uitgenodigd wordt op het terrein waar jij goed in wil worden!

Heb ambitie om ergens de beste in te worden

Het probleem dat communicatieopleidingen voorheen hadden was dat je een aantal communicatieplannen moest schrijven waar je eigenlijk niet heel veel aan had. Als je maar zorgde dat je alle onderdelen van je plan netjes in het document had staan, dan had je eigenlijk al een zes. Je gaat in de praktijk merken dat het daar niet om gaat. Klanten zitten niet te wachten op vuistdikke rapporten maar willen winnende actie zien. Hoe ga jij je klant helpen om doelstellingen te halen? Op welk inzicht baseer je dat? Welk idee hoort daarbij ? Welke content gaan we creëren? Hoe smoelt dat, welke toon heeft dat? Hoe ga je dat wegzetten? Hoe meet je resultaat. Wees dus concreet. En nog beter. Vind je eigen niche. Een specifiek domein waarbij mensen echt niet om jou heen kunnen.

Leef en lever nu!

Je eerstvolgende promotie is echt minder belangrijk dan jij denkt. Een promotie is altijd het gevolg van goed werk en is geen gevolg van een promotie graag willen. Het moeilijkste voor starters is om nu te leven en dat ook vol te houden. Of je werkgever het nu voor je verzorgt, of niet. Focus je op beter worden en maak dat concreet en houd dat klein. Loop dus niet vast over wat je over een jaar allemaal bereikt wil hebben. Een jaar gaat namelijk veel sneller dan je denkt. Stel je doelen kleiner. Per dag, per week, per maand. En schrijf ze op.. En kijk eens per kwartaal eens achterom. Wat heb ik allemaal gerealiseerd van mijn doelen. Waar brengt het me? Als je zo te werk gaat, doe je veel meer zelfvertrouwen op dan wanneer je een groot spook najaagt.

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!