5 ideeën om een verhaal te pitchen op een zomerse dag

Blog
Opinie
Marieke Fennis
05-06-2015
De eerste tropische dag van 2015 in Nederland is een feit. Het verkeer op wegen naar het strand staat vast, op kantoor gaat de airco aan, collega's trakteren op ijs (thx Marcel!) en werkend Nederland neemt spontaan een middag vrij.

Niet het beste moment om een goed verhaal van jouw klant te pitchen bij een journalist zou je denken. Is de komkommertijd dan nu al begonnen? Nee, zeker niet, maar het dwingt je wel om extra creatief te zijn bij het pitchen van relevante verhaalideeën. Een bijkomend voordeel is dat er op dit soort dagen ook veel minder concurrentie van ander nieuws is als je je verhaal voorlegt. De kans dat het wordt meegenomen in de krant of op TV is dus groter.

Maar wat wordt dan het onderwerp? Hieronder 5 ideeën die je op weg helpen in de zomer:

1. Trends
Zelfs als het iets eenvoudigs is, zoals een verdubbeling in de verkopen van BBQ's door het zomerse weer; een journalist weet dat het publiceren over trends over het algemeen ook voor hen veel aandacht oplevert. Wat is een trending topic in het vakgebied van je klant? Kun je het merk waarvoor je werkt associëren met een iets dat recent in het nieuws was? Beschikt jouw klant zelf niet over relevante data, stel dan een marktonderzoek voor.

2. How to's
Het begin van de zomer is een perfect moment om te werken aan een verhaalidee over tuinieren, een nieuwe hobby, het opruimen van de kelder, hoe je de beste tomaat kweekt of hoe je bikini-body krijgt. Maak een lijstje met praktische tips hoe je dit aanpakt. Wie het aanvult met relevant cijfermateriaal en goed beeld verhoogt de attentiewaarde.

3. Vakantie en bijzondere dagen
De kalender in de zomer staat bomvol met verschillende festiviteiten en bijzondere dagen. Van Vaderdag en de Nijmeegse Vierdaagse tot Lowlands en Zwarte Zaterdag. Als het merk van je klant geassocieerd kan worden met een van deze bijzondere dagen, gebruik het dan als haakje. Dat maakt het actueel. Echter doe het alleen als het relevant en logisch is. Het moet niet geforceerd zijn, want dan doet het eerder afbreuk dan dat het iets toevoegt.

4. Lokale bedrijven
Wie de mediabelangen behartigt voor een kleiner en lokaal bedrijf, kan inzoomen op wat het bedrijf doet voor de omgeving waar het is gevestigd. Denk aan de betrokkenheid bij lokale initiatieven en evenementen. In het bijzonder voor regionale en lokale media interessant.

5. Carrière
Bouw een profiel op rond een werknemer met een bijzondere functie die werkt bij het bedrijf dat je vertegenwoordigt. Zoom in op de persoon én zijn functie. Denk bijvoorbeeld aan een data-analist. Wat beweegt hem of haar? Wat is er zo bijzonder aan zijn functie? Wat is zijn toegevoegde waarde voor de business?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief