5 PR tips: de rol van jouw bedrijf in de huidige maatschappij

Blog
PR
Dorieke Cieremans
07-01-2021
Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2021 namens het hele team! In z’n algemeenheid hebben we met 2020 een jaar achter de rug waarbij het niet altijd makkelijk was om je positie als bedrijf goed te kunnen definiëren. Dan heb ik het niet alleen maar over de commerciële kant, maar vooral ook je rol in de maatschappij. Want er kwam nogal wat op ons af, dat hoef ik je niet uit te leggen.
Bij Coopr willen wij als bureau graag de rol naar ons toetrekken waarbij wij een spreekbuis zijn namens de (consumenten)doelgroep. Als je aan klantzijde werkt zul je ongetwijfeld herkennen dat je in de loop van de tijd vooral bezig bent met het belang van jouw product of dienst, zonder daarbij altijd de juiste doelgroep(en) centraal te zetten. Een klassieker die wij vaak voorbij zien komen bij Coopr en dat dit je overkomt is ook heel logisch! Een van de leukste elementen van mijn werk vind ik dan ook om klanten te laten realiseren dat wat zij belangrijk vinden niet altijd in lijn is met de verwachtingen en wensen van de consument. En het is aan ons PR professionals om de bubbel van directieleden, brand managers, marketeers en zelf communicatiemedewerkers door te prikken. Bij Coopr zeggen we dan ook dat we graag mensen en merken dichter bij elkaar brengen.
"First things first things: je moet helemaal niets"
Met alle thematiek van afgelopen jaar is het misschien wel belangrijker dan ooit om goed naar je doelgroep te luisteren én je heel bewust te zijn van de toegevoegde waarde van je dienst en/of product. Nu begreep ik vrij recentelijk van mijn collega Jaël dat lijstjes het goed doen in onze blog, dus om die reden deel ik graag mijn top 5 aan tips waarvan ik denk dat je er rekening mee moet houden om de rol van jouw bedrijf in de maatschappij te bepalen én (niet geheel onbelangrijk) het ook nog eens geloofwaardig en sympathiek te houden:  

1. Je moet helemaal niks
First things first: je moet helemaal niks. Afhankelijk van het product of de dienst kun je bepalen of een van de thema’s die in de maatschappij spelen effect kunnen hebben op de positie of het imago van jouw bedrijf. Als dat niet zo is, ook prima! Voel je niet verplicht om mee te doen aan het moeras aan meningen. Lekker aan je voorbij laten gaan en je concentreren op de zaken die wel van belang zijn voor jou en je doelgroep.

2. Je hoeft niet overal iets van te vinden
Duurzaamheid in de breedste zin van het woord, diversiteit en inclusiviteit, gezondheid, politieke ontwikkelingen. Talloze maatschappelijke thema’s. Mocht je een thema hebben gevonden wat je nauw aan het hart ligt en ook echt relevant is voor je bedrijf, dan kun je een positie innemen en het meenemen in je communicatie. Maar je hoeft echt niet overal iets van te vinden. Sterker nog, dat maakt je een stuk minder geloofwaardig. Choose your battles! 

3. Kies de momenten waarop je communiceert zorgvuldig
Een maatschappelijk thema gevonden waar je je hard voor wilt maken, tof! Maar kies je momenten om te communiceren. Het is tegenwoordig makkelijk én vermoeiender om je mening te delen en dat zorgt er dan ook voor dat je goed moet kijken naar het moment waarop je communiceert. Het podium pakken terwijl de halve wereld dat doet, gaat je niet verder brengen. Ergens iets actief van vinden terwijl er nog een verhitte discussie in de maatschappij plaatsvindt, doe maar niet (tenzij het echt niet anders kan en je bijvoorbeeld in de media wordt aangevallen). Heb geduld, kies heel bewust voor wel of niet (gewoon doen!) communiceren, zoek het juiste moment en verweef het vooral ook in het totale verhaal van je bedrijf voor meer geloofwaardigheid.

4. Laat het zien!
Action speaks louder than words, right? Ook in dit geval zo. Met alleen woorden kom je er niet en door even 6 maanden je bijdrage te leveren (omdat blijkbaar iedereen dat nu opeens doet) ook niet. Houd het vol, maak er een langetermijnvisie voor en laat het waar mogelijk een permanente plek krijgen in je organisatie.    

5. Waar en wie laat je jouw verhaal vertellen
Er zit een dunne lijn tussen borstklopperij en ‘humbleness’. Kijk goed naar de doelgroepen waar jouw acties voor de meeste meerwaarde gaan zorgen. Via alle mogelijke kanalen gaan roepen hoe goed je bezig bent heeft weinig nut, tast je geloofwaardigheid aan en kan snel voor irritatie zorgen. En denk ook goed na wie je het verhaal laat vertellen. Standaard naar de CEO kijken is de makkelijkste weg en zeker niet altijd het slimste en meest sympathieke. Misschien kan je een andere medewerker eens het podium geven? Of als je samenwerkt met een andere partij, dan kunnen zij misschien eens iets over jouw bedrijf vertellen?

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. En laat je niet gek maken door alle gebeurtenissen om je heen. De belangrijkste les is wat mij betreft om heel dicht bij de kern van je bedrijf te blijven!