5 Q's over PR met... Annelies Verhelst (Isobar)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
18-08-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Pim van Houten, Senior Communications & PR Manager bij Amsterdam RAI van  in de spotlight. Deze week is dat Annelies Verhelst, Social Media & PR executive bij Isobar.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik denk dat de cijfers achter PR het al zeggen: 1.0 is eenrichtingsverkeer, 2.0 tweerichtingsverkeer. Voor veel doeleinden is 1.0 echter nog steeds prima, denk aan het versturen van persbericht. Alleen, sinds enkele jaren wordt meer en meer duidelijk dat Public Relations toch echt om de relaties draaien en die kun je alleen onderhouden door met je doelgroep te praten, of dat nu journalisten zijn of de consument zelf. Overigens geldt dat 1.0 ook voor de consument, die konden tot een tijd geleden overal roepen wat ze maar wilden over merken, nu is de kans groot dat je klacht, opmerking of vraag gezien wordt door het merk. Plus, consumenten kunnen de merken actief opzoeken en op de kanalen van het merk een klacht uiten, wat een kans is om meer betrokkenheid te creëren. Dus ook dat is een verschil. Dat praten wordt gelukkig een stuk makkelijker gemaakt door de sociale netwerken..

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Het scheelt dat onze organisatie draait op sociale media en mobiele toepassingen, dus vanuit onze business doen we er al veel mee, maar wat betreft PR staat het nog een beetje in de kinderschoenen. Ik ben net drie weken bezig om alles op te zetten en de bedoeling is dat onze Facebook-pagina en Twitter-account @isobarnederland vol komen te staan met voorbeelden van gave (niet per se online) campagnes, niet alleen van onszelf overigens. Met name Twitter zal ook gebruikt worden om actief vragen te stellen aan onze volgers, discussie op te roepen en natuurlijk om onszelf actief op de hoogte te blijven houden van wat er speelt in de markt. Facebook willen we ook openstellen voor anderen, om ons te wijzen op gave concepten en bijzondere campagnes. Verder willen we ook actief aan de slag met YouTube en Slideshare, omdat dit ook kanalen zijn waar veel gebruik van wordt gemaakt.Wat betreft nieuws dat we naar buiten brengen: we zullen zeker gebruik maken van sociale netwerken om bepaalde invloedrijke personen een sneak preview of primeur te geven. Maar zoals gezegd: het staat nog in de kinderschoenen, we werken nog hard aan alle plannen!

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik vind dat een hele moeilijke vraag, want ik haal het letterlijk overal vandaan. Online van weblogs die regelmatig over PR en sociale media schrijven, offline van het praten met vrienden, kennissen, collega's en cases waar ik van hoor bij netwerkevents. Ik heb verder een heleboel erg creatieve collega's die bijna elke dag wel een mailtje rondsturen met een gaaf voorbeeld van de inzet van sociale media voor promotiedoeleinden. Hoewel lang niet alle voorbeelden of cases toepasbaar zijn voor wat ik graag wil bereiken, haal ik er toch ideeën uit.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Er zijn verschillende cases waar ik blij van wordt en die ik graag als schoolvoorbeeld zie.  Maar voor mij is Rituals een aardig voorbeeld. Ze laten de fans bijvoorbeeld een nieuwe naam voor handzeep bedenken in ruil voor een giftset en beantwoorden heel snel en heel actief vragen en wijzen op nieuwe producten, doen dat internationaal door Nederlands af te wisselen met andere talen.Qua hoe het NIET moet is geloof ik de campagne van Transavia wel een redelijk bekend voorbeeld inmiddels.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben bang dat we nog jaren aan blijven modderen met zijn allen wat sociale media betreft. Er is een grote groep heel actieve gebruikers, ook voor zakelijke/commerciële doeleinden, maar ook een grote groep die juist niets van dat zakelijke moeten hebben. Hoewel het er soms op lijkt dat zakelijk en privé dichter bij elkaar komen, ben ik bang dat het binnen een paar jaar veel strikter gescheiden gaat worden. Ik verheug me wel op de sloot aan betere tools die we hopelijk gaan krijgen om alles te beheren. Er komen alleen maar meer netwerken bij straks, met een vergelijkbaar succes als Facebook en Twitter, daarvoor hoef je alleen maar naar google+ te kijken. Maar als al die netwerken commercieel of zakelijk gezien ook interessant zijn, dan moet je als bedrijf toch goed kijken hoe je alles gaat beheren, want het kost op den duur natuurlijk eindeloos veel tijd om alles bij te houden en te updaten. Een kostenplaatje waar een gemiddeld bedrijf echt niet aan wil. Dus ik hoop op een tool die echt alles bij elkaar brengt. En ik hoop ook dat nog duidelijker gaan worden waar al die netwerken nou echt uniek in zijn, want ze overlappen in mijn beleving vaak teveel.

Nog een vraag aan Annelies ? Neem contact met haar op via Twitter: @anneliesje. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief