5 Q’s over PR met… Bard Borger (Tappan Communicatie)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Sabine van Zeijl, oprichter en adviseur bij Celeste PR en Media in de spotlight. Deze week is dat Bard Borger, adviseur bij Tappan Communicatie.

 

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik vrees dat ik hier weinig nieuws ga zeggen. Het verschil zit voor mij vooral in onze eis om als klant gehoord te worden: de dialoog in plaats van de boodschap. Dat verwachtingspatroon ten aanzien van organisaties is drastisch veranderd. We zien ze als menselijk, en dus moeten ze – zoals we gewend zijn van mensen – snel en eerlijk kunnen reageren. Doen ze dat niet, dan krijgt scepsis de overhand. Organisaties moeten zich meer dan ooit openstellen. PR 1.0 was vooral corporate correct. Toegankelijkheid en authenticiteit zijn de basis van PR 2.0.

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Dat beperkt zich intern vooral tot Yammer. Ik deel er interessante publicaties, typerende werkervaringen en intern nieuws met mijn collega’s. Yammer wordt bij ons vrij veel gebruikt, maar niet door iedereen even veel. Het platform weerspiegelt aardig wie bij ons vertrouwd zijn met social media. Bij Tappan zit ik wel ongeveer in de kopgroep wat dat betreft. Samen met enkele collega’s ren ik voorop en trek ik de rest mee. Zo proberen we, onbewust misschien, voorzichtig het gebruik van de bekende platforms als LinkedIn, Twitter en Facebook te stimuleren. Overigens moet ik bekennen dat ik zelf de laatste tijd een beetje social media moe ben, zowel persoonlijk als op zakelijk vlak. Ik houd ontwikkelingen wel nauwlettend in de gaten, maar word wat selectiever en kritischer in wat ik zelf allemaal deel.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Inspiratie op dit terrein doe ik werkelijk overal op. Dat kan online zijn, bij het lezen van een traditioneel maar sterk geschreven persbericht, maar ook in gesprekken met vrienden over hun kijk op een platform als Facebook. Ik vind het interessant om te zien hoe hun houding – en die van mijzelf – ten opzichte van zo’n platform verandert. Om te weten wie wel en niet twittert, en waarom. Vaak, valt mij op, inspireren mensen met een extreme mening daarover mij het meest. Die zetten je aan het denken over de lol, nut en noodzaak van social media, in het algemeen maar ook bij de inzet voor PR- doeleinden. Gewoontes en normen bepalen een heel groot deel van ons gedrag. Ik word graag af en toe wakker geschud.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Een moeilijke vraag, vind ik. Eerlijk gezegd spuug ik niet zo een-twee-drie een paar concrete cases uit. Ik denk dat DELL het erg goed doet. Het bedrijf zet actief talloze social media platforms in om klanten mee te laten denken over nieuwe, betere diensten en producten. Crowdsourcing in zijn zuiverste vorm. Door deze klantgerichte aanpak heeft DELL weinig reclame nodig; producten en diensten zijn meteen bekend én op maat. Zo bouw je dus een sterk merk met een authentiek en betrouwbaar imago. Door je klanten zelf op te zoeken en hen te vragen om input, voelen ze zich gehoord en begrepen.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben niet bang voor de toekomst, ook niet als het op PR aankomt. Laten we er in dat vak hooguit voor waken niet door te schieten in onze social media ‘high’, en de echte meerwaarde daarvan voor PR- doeleinden in beeld te houden. Zeg nou eerlijk, hoeveel organisaties willen niet wanhopig ‘iets’ met social media, terwijl ze bijvoorbeeld veel beter af zijn met eenvoudige, sterke persberichten en interviews? Stiekem verheug ik me wel op het knappen van een soort social media bubble in dit vakgebied. In de revival van het traditionele, scherp geschreven persbericht ofzo. Terug naar de basis. Of word ik nu te cynisch? Nee, oprecht: minder is vaak meer. En ook in de toekomst blijft een relevante boodschap de basis van PR. Ik verheug me op de momenten waarop we daarop gewezen worden.

Nog een vraag aan Bard? Neem contact met hem op via Twitter @Bard_86 Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘ iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!