5 Q's over PR met... Bart Bijvoet (Ampart)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
19-01-2012


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Bard Borger, adviseur bij Tappan Communicatie in de spotlight. Deze week is dat Bart Bijvoet , communicatie adviseur bij Ampart.

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
De termen 1.0 en 2.0 zeggen min of meer dat de 1.0 variant het begin was van de PR.  Maar het beïnvloeden van de opinie en het gesprek is natuurlijk van alle tijden. Eigenlijk brengt PR 2.0 de wereld weer terug naar waar het was vóór 1.0: in gesprek. We zijn weer terug op het dorpsplein waar verschillende winkels strijden om de gunst van de koper. Waar de schoenmaker met zijn klant de verhalen van de dag doorspreekt en men elkaar op straat vertelt over de uitstekende kwaliteit van zijn dienstverlening. Maar waar men elkaar ook vertelt over de beschimmelde worst van de slager, met alle mogelijke gevolgen voor zijn klandizie. Het dorpsplein is verplaatst naar het internet, de gesprekspartners bevinden zich overal ter wereld. Maar de essentie blijft hetzelfde: mensen praten, PR beïnvloedt dat  gesprek en dus de mening van de sprekers.

Wat doe jij met Social Media binnen jouw organisatie?
Ik ben redelijk actief op Social Media. Ik schrijf artikelen voor mijn blog, die ik dan weer via Social Media aan de wereld voorleg. Aan de andere kant vergaar ik veel informatie via Social Media.  Vooral Twitter en Facebook houden mij bezig, waarbij de laatste langzaam de overhand begint te nemen. Steeds meer interessante mensen en organisaties zijn te volgen via Facebook en bieden daarbij ook steeds vaker inhoudelijk interessante content. Twitter lijkt wel iets oppervlakkiger en meer van hetzelfde te worden: Veel artikelen of nieuwtjes komen van verschillende kanten op je af, ook nadat je ze al meerdere malen hebt gelezen. En naarmate je meer accounts volgt gaat er ook meer langs je heen, dat is jammer. Naast mijn eigen activiteiten denk ik met relaties mee of en hoe zij Social Media goed kunnen inzetten in hun communicatie.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en Social Media?
De beste ideeën over PR en Social Media vind ik op Social Media. Dat is ook logisch denk ik, want de mensen die het goed inzetten kom je daar dus ook tegen. Daarnaast heb ik een fantastische  club mensen leren kennen tijdens mijn studie crossmediale communicatie in Diemen, waar ik nog regelmatig contact mee heb en veel inspiratie bij opdoe.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Om bij de term te blijven en omdat ik er zelf een opleiding heb gevolgd: Na het diploma debacle van afgelopen zomer is er ontzettend veel gebeurd bij Inholland. Van de ene op de andere dag waren opleiding en diploma's niets meer waard: een gapend gat in de reputatie van de school. En hoewel de 'traditionele' media geen goed woord over hadden voor de organisatie, betuigden honderden studenten hun steun door het plaatsen van een 'Twibbon' op hun Twitter- avatar.  Er zijn blogs geschreven door studenten en bestuurder Doekle Terpstra startte zelf met een videoblog en een Twitter account. Door te luisteren naar de commentaren, ze serieus te nemen en transparant het gesprek aan te gaan via verschillende media is hij, gesteund door zijn achterban, de beeldvorming over Inholland ten goede aan het keren. En dat is precies waar het in mijn ogen over gaat in communicatie en PR 2.0: reputatiebeheer door persoonlijkheid, eerlijkheid en transparantie. Mensen laten zich namelijk niet meer in de maling nemen.

Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik kijk wel uit naar de volledige  integratie van het fenomeen social Media in de samenleving. Vanaf dat moment kunnen bedrijven zich namelijk niet meer onderscheiden door de aanwezigheid op zich, maar zal de inhoud het verschil moeten maken. Daar is creativiteit voor nodig, en dat biedt kansen voor de sector. En als dat dan zo ver is, ben ik ook heel benieuwd wat er achteraan komt...

Nog een vraag aan Bart? Neem contact met hem op via Twitter @bartbijvoet Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief