5 Q’s over PR met… Bo The (Boomerang Create)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Erik Graadt van Roggen, managing director van communicatiebureau Cohn & Wolfe in de spotlight. Deze week is dat Bo The, directeur van Boomerang Create.

 

1. is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik denk dat de invloed van marketing & communicatie afdelingen op de PR rondom hun merk aan het veranderen is door de komst van social media. Dit is in mijn ogen precies het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0. Bij PR 1.0 had de marketing & communicatie afdelingen het monopolie op de PR rondom hun merk. Met het bereik dat zij konden genereren konden ze de PR rondom hun merk bepalen en waren zij “in control”. Bij PR 2.0 zie je dat het krachtenveld aan het verschuiven is en dat het publiek meer en meer bepalend is voor de PR rondom een merk. Door social media zie je dat het publiek een gigantisch bereik kan hebben. Bij PR 2.0 is het dan ook veel belangrijker om deze kracht te benutten en te leiden in een richting die overeenkomt met de strategie van het merk. Natuurlijk is luisteren dan belangrijk, maar het is meer dan luisteren en adequaat reageren. Het is ook activeren, dingen los durven laten en te accepteren dat het publiek in grote mate de identiteit van een merk bepaalt. Als je dit hebt geaccepteerd en de kracht van het publiek kunt gebruiken om de PR rondom je merk in positieve zin te beïnvloeden, dan raak je de kern van PR 2.0.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik ben mede oprichter van het bedrijf Boomerang Create, een onderdeel van de Boomerang groep. Samen met Boomerang en mijn compagnon Alexander Veltman ben ik 2,5 jaar geleden begonnen met Boomerang Create in de vorm zoals het nu is. Sindsdien is hebben 13.000 creatieven zich aangesloten bij ons netwerk. Ons eigen netwerk is in feite een social medium. Mijn rol is het actief houden van ons netwerk met behulp van creatieve opdrachten voor Boomerang zelf en voor onze klanten. Met deze opdrachten willen we creatieven een podium geven om te laten zien wat ze kunnen. Het werk wordt vervolgens weer gebruikt op onze eigen media zoals de boomerangkaarten, posterscreens maar ook onze Facebook en Twitter kanalen. Zelf vinden we dat de boomerang het social medium 1.0 is omdat we met Boomerang kaarten mensen bereiken die deze kaarten weer met hun vrienden delen. Doordat we de boomerangkaarten aan onze community koppelen zijn we nu weer helemaal klaar voor het 2.0 tijdperk vandaar ook onze nieuwe payoff “Boomerang, Social by Nature”.

Naast de creatieve opdrachten selecteren we ook creatieven uit ons netwerk om content te genereren voor de social media kanalen van onze klanten. Deze teams genereren dagelijks creatieve uitingen die relevant zijn voor het publiek maar ook een link hebben met het merk van onze klant. De content wordt door onze klanten gepost op hun owned media kanalen. Dat kunnen social media kanalen zijn zoals Facebook en Twitter maar soms zijn het ook traditionele media kanalen. Zo verzorgen wij de Facebook en Twitter posts van diverse merken en maken wij dagelijks de beelden die in de schermen van Pauw en Witteman worden getoond.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Inspiratie vind ik bij iedereen die actief is in social media. Ik heb het dan niet alleen over inspirerende mensen zoals Steven van Belleghem, maar juist ook de accounts van Henk en Ingrid. Waarom zetten mensen dingen online, waarom willen ze laten weten wat ze leuk vinden en hoe kun je ze activeren zodat je de kracht van “word of mouth” maximaal kunt gebruiken.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Als ik aan Nederlandse campagnes denk dan kom je al snel uit bij “KLM surprise” of de “doneer je profiel” campagne van Artsen zonder grenzen of iets langer geleden de “Stanislav” campagne van het Ministerie van Justitie. Ik denk allemaal cases die iedereen wel kent. Een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet vind ik bijvoorbeeld de poging van Rita Verdonk om met “Politiek 2.0” het partijprogramma social te maken. Dat werd een partijtje schelden online.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik kijk vooral uit naar de invloed van nieuwe technologieën op PR. Partijen zoals Layar die met augmented reality de oude media en de nieuwe (social) media met elkaar verbinden. Nieuwe zoektechnologieën zoals social search waardoor relevante informatie nog makkelijker beschikbaar wordt. Al deze nieuwe technologieën zijn zullen grote invloed hebben op de manier waarop we PR gaan bedrijven en hoe we steeds efficiënter zullen worden in het informeren en beïnvloeden van elkaar.

Waar ik bang voor ben is het moment we doorslaan, als we de beschikbare informatie die door nieuwe technologieën en social media beschikbaar komt misbruiken voor marketing en PR doeleinde. Als ik nu kijk naar de discussie over het recht op privacy en de wijze waarop merken nu persoonlijke informatie gebruiken om gerichter te kunnen communiceren dan hoop ik dat merken hier zorgvuldig mee om zullen gaan. Gebeurt dit niet dan ben ik bang dat overheden zullen ingrijpen met het gevolg dat het recht op privacy ten kosten gaat van de efficiëntere distributie van informatie.

Nog een vraag aan Bo?  Neem contact met hem op via Twitter: @boomerangcreate. Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!