5 Q's over PR met... Caroline Ubachs (Ubachs communicatie)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
18-11-2010
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Anja van Beijnum, Press Manager bij Accenture, in de spotlight. Deze week is dat Caroline Ubachs, eigenaar van Ubachs corporate communicatie & public relations.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het grote verschil is de actievere rol die een organisatie moet spelen bij het overbrengen van de boodschap. De interactie met de doelgroep dwingt een organisatie om niet alleen maar lukraak te zenden maar zich ook bezig te houden met de dialoog of mening van de ontvangers. Dit maakt het vak nog interessanter en breder. Het grote aanbod van digitale communicatiemiddelen en het enorme bereik er van, helpen de PR-professional om een doelgroep te benaderen maar daarin schuilt ook gevaar. Er zijn meer filters dan de persoonlijke filter van een journalist. Iedereen kan zijn ongevraagde mening geven dus ook mensen die je niet als doelgroep had aangewezen. Duidelijk, open en actief communiceren is belangrijker dan ooit!

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Voor mijn eigen bedrijf (UBACHS corporate communicatie & Public Relations) maak ik actief gebruik van LinkedIn en Twitter (@CarolineUbachs). Ik ben op LinkedIn aangesloten bij relevante groepen en vind het een ideaal middel om op de hoogte te blijven en te netwerken. Het grappige is dat het niet alleen blijft bij digitale ontmoetingen maar het vaak leidt tot face-to-face contact. Bij dit type afspraken is het meteen duidelijk dat er naast de gezelligheidscomponent ook een zakelijk aspect zit. Zo organiseer ik met twee medeondernemers de tweejaarlijkse '(re)connect borrel' in Den Haag voor mensen die zich (in de breedste zin van het woord) bezig houden met 'communicatie'. Bij de eerste borrel op het Scheveningse strand, waren er naast vele bekenden ook een hoop nieuwe mensen die zich via LinkedIn hadden aangemeld. Erg boeiend want zo ontmoet je nieuwe mensen uit je vakgebied. Twitter vind ik een heel handig medium om actief te communiceren en actuele zaken te signaleren. Privé gebruik ik Hyves en Facebook. Maar ik merk dat deze laatste steeds meer mijn voorkeur krijgt. Dit is vooral door de internationale mogelijkheden van dit medium.Momenteel ben ik als interim adviseur werkzaam bij TNO en ook daar wordt social media actief gebruikt. Bijvoorbeeld het aanvullend gebruik van Twitter (@TNO_pers) bij het versturen van een persbericht voor een snellere en effectievere verspreiding van de boodschap. Ook is dit een goed middel om te signaleren of, waar en hoe er over TNO gepraat wordt.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Dit is heel divers. Dat kunnen (on)bekende vakmensen zijn of personen uit mijn persoonlijke omgeving. En het internet is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Maar voor mij is het essentieel om actief op de hoogte te blijven van alle middelen en mogelijkheden van 2.0. Ik ben dan ook erg blij met de ontwikkelingen op het gebied van smartphones en tablets.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Cases waarbij creatieve crossmediale inzet bijdraagt aan positieve corporate positionering of waarbij de bedrijfsresultaten gestimuleerd worden. Bijvoorbeeld Starbucks die klanten online vroeg mee te denken of hun mening te geven. Dit resulteerde in 50.000 nieuwe productideeën.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op de verdere ontwikkelingen op digitaal gebied. In de tijd dat ik bij KPN werkte heb ik de evolutie op het gebied van ICT infrastructuur, telefonie, datadiensten, content en internet op de voet gevolgd en dat doe ik eigenlijk nog steeds. Het verder integreren van technieken en diensten is de toekomst. Deze integratie zie je ook duidelijk bij Social Media, denk bijvoorbeeld aan het eenvoudig forwarden van een artikel in de media via Twitter, Facebook of LinkedIn. Of de vernieuwende mogelijkheden op het gebied van Marketing PR waarmee je veel gerichter, creatiever en dus effectiever een groter deel van je doelgroep kan bereiken. Ik merk ook dat Personal Branding een relevant onderwerp is voor zowel zakelijke als persoonlijke social media gebruikers. Recent kondigde LinkedIn bijvoorbeeld de nieuwe dienst 'Brand You' aan. Met deze dienst krijgt de gebruiker hulp om zichzelf beter te profileren op de virtuele markt. Want het credo is nu meer dan ooit: "If you don't sell yourself, nobody will..."

Nog een vraag aan Caroline? Je kunt haar bereiken op Twitter via @CarolineUbachs. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief