5 Q’s over PR met… Cor Hospes

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Nathalie Soeteman van o.a. SNS Bank in de spotlights. Deze week is dat , Cor Hospes. Cor is auteur, copywriter, mediatrainer en spreker. Met name bekend vanwege Guerilla marketing en zijn recente boek Alle 13 goed. Ga er maar eens rustig voor zitten, want Cor heeft energie in zijn antwoorden gegooid!

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Pr staat op zijn kop. Het ooit zo vertrouwde medialandschap is de laatste jaren behoorlijk door elkaar geschud en hernieuwd op zijn plaats gezet. Oude trucjes en vertrouwde techniekjes werken niet langer. Die o zo handige kleurenwaaier met (bekende) journalisten uit de offline wereld heeft zijn waarde verloren. Gladde persberichten, gelikte campagnes, ciao, 14% van alle consumenten gelooft die niet meer. Wel is 78% van hen meer dan gevoelig voor tips van vrienden en familie. Word of mouth, word of mouse, daar liggen dan ook veel mogelijkheden voor pr, juist op internet. Daar discussiëren consumenten en stakeholders immers voor iedereen zichtbaar op sociale media in alle toonhoogtes over bedrijven, diensten en producten.

Dan gaat het over een antiroos-shampoo die zorgt voor haaruitval, dan handelt het over de immer kapotte uitlaat van die nieuwe hatchback-serie en dan zie je een litanie over de erbarmelijke service van die kabelaar voorbij komen. Zonder dat die lijdende voorwerpen zelf mogen aanschuiven aan de discussietafel van al die online kwebbelboxen. En dat is niet iets wat je als communicatieprofessional van dat merk ambieert. Je wilt immers contact maken, aansluiten, meepraten en waardering. Dat kan, zeker, maar dan moet je eerst wel leren denken in toegevoegde waarde. In relevante en extra betekenis. Want alleen dan pas mag je online meedoen. En dat vergt creativiteit, en creativiteit en pr, ahum, dat is, in veel gevallen, een contradictio in terminis.

Daarbij: pr, marketing en communicatie, al die disciplines vervloeien steeds meer in elkaar. Wie legt mij het verschil uit? Alles wat anderen over je zeggen en schrijven is immers (goede of slechte) pr. Of dat woord of die tekst nou van een tijdschriftjournalist, redacteur, online influential of een consument op een klantenforum komt, Google maakt geen onderscheid. Hoe onschuldig zo’n mopperzinnetje op dat lullige blogje ook lijkt. En dat vergt van marketeers, pr- en communicatieconsultant een andere manier van opereren. De tijd van zenden, hallo, wakker worden allemaal, die is dus echt voorbij. En ophouden nou eens over ROI en sociale media. Want wie heeft ooit de ROI berekend van je abri, telefoniste en kantoorgevel?.

De meerwaarde van sociale media zit vooral in de lange termijn. Geduld dus, dan komen die resultaten vanzelf wel, tenminste als je sociale media goed inzet. Maar dat inzicht groeit binnen bedrijven, organisaties en bureaus wel erg langzaam. Ik moet even schamperend denken aan de Communicatie, Pers en Voorlichting-groep op LinkedIn. Veel communicatieadviseurs en -medewerkers hebben daar eindelijk Twitter ontdekt. Je vindt er dan ook honderden die elkaar oproepen om elkaar te volgen, toe nou, alsjeblieft?! Kennelijk weten ze niet hoe ze zelf interessante volgers kunnen werven. Geen wonder, als je ziet hoe ze Twitter gebruiken. Ik sprak hierover op die LinkedIN-groep al eens mijn verwondering uit, maar niemand die daarop reageerde. Help, op internet praten mensen terug, want ja, lieve pr-vrienden, internet bezorgt vooral oudere communicatieprofs nog steeds diarree in hun broek. Relevante toepassingen moeten dan ook van jongeren komen. Maar die krijgen daartoe helaas nog te weinig ruimte van hun grijze seniors. Vandaar dat het nog zeker een generatie vergt voordat elke adviseur afdoende online is bewapend. Maar als je vandaag echt nog niet weet hoe Twitter werkt of hoe je LinkedIn relevant kunt inzetten, ga je dan heel snel voorbereiden op een baantje bij de gemeentelijke plantsoendiensten. Opdat je jezelf langzaam naar je pensioen kunt schoffelen.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik ben ZZP’er, een van de vele ook die zich naast copywriting onder meer bezighoudt met marketing. Mijn focus: online en guerrillamarketing. Dat betekent dat ik mij op dat gebied moet profileren, personal branding heet dat tegenwoordig. En dat doe ik onder meer online. Ik ben aanwezig op verschillende sociale media (TwitterLinkedIN), verder blog ik over (guerrilla)marketing op Molblog en op mijn eigen blog – ik geef toe, dat heb ik een beetje verwaarloosd -, en binnenkort kan een ieder mijn presentaties bewonderen op Slideshare. En dat werkt. Steeds vaker weten media mij voor interviews te vinden bij opmerkelijke online dan wel guerrillazaken. Ook krijg ik steeds meer adviesklussen en verzoeken voor lezingen/workshops.

3.  Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Vakinhoudelijke inspiratie vind ik onder meer op het net. Met name op Twitter. Voor mij een onmisbare informatiebron. Natuurlijk kost het tijd al dat getweet, maar ik krijg ook weer tijd van anderen terug. Door de relevante informatie die ik van sommigen krijg. De meeste inspiratie ligt evenwel nog altijd gewoon op straat en ver buiten het marketingcommunicatie-vakgebied. Daarom een gratis advies: ga eens een middag kruisbestuiven. Juist op het kruispunt van disciplines liggen de grootste mogelijkheden voor innovatie, ook waar het online (marketing)communicatie en (marketing)pr betreft.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Showvoorbeelden 2.0? Natuurlijk de campagne van Obama. De manier waarop die online werd aangejaagd en gefaciliteerd, daar kunnen veel bedrijven, ngo’s en politieke partijen van leren. Groots is evenzo de wijze waarop Dell de draad heeft opgepakt na hun online fail. Interessant vind ik verder de manier hoe Erwin Blom de communicatie op social media deed/doet rond zijn Handboek Communities. Relevant voor het onderwerp ook. Branded online content: The Hire van BMWBlendtech , Money Box van Australische UBank, BNN-achtige filmpjes waarin onder meer de kredietcrisis wordt uitgelegd of Whopper Virgins.  Burger King is al jaren nadrukkelijk aanwezig online. Voorloper destijds ook met Subservient Chicken en kijk ook hier eens naar. Klanten als pr-middel. Heel fijn en je merkt zelf wel waarom:

Branded utility: Nike+, nog fraaier uitgevoerd door Adidas trouwens met MiCoach, Zonnerader van Wieckse Witte en Teamlink Amstel. Branded games: Bacardi Mojito op Hyves en eerder Skydiver van Achmea. De gele goedfoute onderbroekenbuzz van Zeeman was sterk online driven. Cup-a-soup was het eerste merk dat de hoofdpersoon van een commercial een geloofwaardig gezicht gaf op Twitter. En hulde ook voor boekenketen Selexyz. Dat speelt handig in op events waarvan twitteraars realtime verslag doen. Via de hastag #TEDxAMS waren alle tweets over TED Amsterdam daar bijvoorbeeld makkelijk te volgen. Toen zakenman Jacob Gelt Dekker daar sprak, passeerde een tweet van Selexyz: “Zakenman Jacob Gelt Dekker gaat in zijn nieuwe boek op zoek naar een pot met goud, spreekt op dit moment bij #TEDxAMS” met een link naar de online store. Zo simpel en laagdrempelig kan het dus zijn. Goed nadenken over waar en met welke boodschap je consumenten heel gericht bereikt.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben bang voor vogelspinnen, verdekte slangen en andere addertjes onder het gras. Toch wil ik graag, als gewezen journalist, mijn verdriet delen over het verdwijnen van de journalistiek. Tijdschriften zijn grotendeels al verkapte sponsored magazines. Maar ook de berichtgeving in kranten wordt alsmaar slapper, korter, sloganesker en vluchtiger. Ik hoop echt dat de diepte weer snel terugkomt.

Nog een vraag aan Cor?  Je kunt hem volgen via @corhospes op Twitter. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

N.B. Ik zal er in de komende dagen voor zorgen dat meer cases die Cor noemde gelinkt zijn naar de cases zelf.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!