5 Q’s over PR met… Derk Meuter (Marqt)

Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Dieter van Esch, digitaal strateeg bij het Hasselts communicatiebureau RCA group, in de spotlight. Deze week is dat Derk Meuter, marketing en communicatie adviseur bij Marqt.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Snelheid en bereik.  De snelheid van 2.0 ligt vele malen hoger, zowel in de voorbereidingen van verzender als in de reactie snelheid van de ontvanger.  Daarnaast is als onderneming je bereik vele malen hoger; natuurlijk afhankelijk van de mate waarin je relevant bent voor de ontvanger, klant of volger. Deze relevantie zie je direct terug in de respons.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Wij gebruiken bij Marqt met name Facebook en Twitter om met klanten de dialoog aan te gaan; als relatief jonge organisatie kunnen we nog veel verbeteren en Twitter en Facebook zijn de geschikte media om bijvoorbeeld klanten-vragen te beantwoorden. Achter 1 klant die een bepaalde vraag stelt, zitten 10 andere klanten die dezelfde vraag hebben, maar niet de moeite nemen om hem te stellen. Door dit soort vragen te beantwoorden via platformen als Facebook en Twitter krijgen al die andere mensen antwoord op hun vragen en wordt de drempel om zelf een vraag te stellen lager. Dit geldt ook voor tips, suggesties en andere feedback. Met al deze informatie kunnen we onze klant nog beter bedienen. Daarnaast halen we  de online reacties van Twitter followers en Facebook fans offline door ze terug te laten  komen in onze winkels. Heel simpel door een bordje met de tweet of post erop gedrukt bij een bepaald artikel te hangen. Hoe cool als je door Marqt loopt en je jezelf of een bekende ziet die jou een specifiek product aanraad…

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Overal en nergens vandaan. Ik vind het heerlijk om op een zondagmiddag te  googlen op ‘best-ever social media campaigns’ of  ‘top 100 PR stunts’ of ‘ top 100 ads’; een favoriet blijft de advertisment war tussen Audi, BMW en Bentley. Verder vogelen we veel zelf uit, zoals de Marqt kerstquiz die als test op hebben uitgerold tegen het einde van het afgelopen jaar. Allemaal een kwestie van proberen, verbeteren en nogmaals proberen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Elke case die zijn doel behaald is een goed voorbeeld, en valt wat van te leren; van de verkiezingsstrijd van Obama tot de reactie van KLM op de aswolk.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?Ben met name benieuwd naar de omvang die Facebook gaat krijgen de komende jaren in postieve en negatieve zin; wordt het een allesomvattend platform die twitter, fourquare, kranten, aparte email-accounts en telefoonnummers overbodig gaat maken? Lukt het ze om het vertrouwen onder de gebruikers op te bouwen? En als het ze wel lukt, tot welke grootte zal hun online macht vervolgens uitgroeien.. ..

Nog een vraag aan Derk? Je kunt hem bereiken op LinkedIn. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!