5 Q's over PR met... Dewi van de Wal (Smith Communicatie)

Blog
Interview
Jody Koehler
08-07-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Thessa Mooij, oprichter van het in New York gevestigde bureau Silversalt PR in de spotlight. Deze week is dat Dewi van de Wal, Marketingcommunicatie adviseur bij Smith Communicatie

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Als je puur kijkt naar het verschil in hedendaagse perceptie, dan ging PR 1.0 hoofdzakelijk over het sturen van persberichten, informeren van journalisten en positief beinvloeden van publieksgroepen. Dat is natuurlijk de halve waarheid, want PR was altijd wel degelijk meer. PR 2.0 brengt alleen een verdiepingsniveau aan in de PR aanpak en maakt het publiek weer belangrijk. In tegenstelling tot alleen de media. Social Media heeft hier natuurlijk een grote rol in gespeeld. Het verschil is dus eigenlijk van ééndimensionaal naar meer dimensionaal.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Smith Communicatie heeft een Twitter account @smithcomm en een eigen YouTube kanaal. Daarnaast heeft iedere adviseur zelf ook eigen accounts op bijvoorbeeld Twitter, Linkedin, Hyves en Facebook. Wij vinden dat er praktijkervaring moet zijn bij adviseurs, want hoe kan je anders klanten hierover adviseren? Persoonlijk gebruik ik social media netwerken als Hyves en Facebook voor privé zaken. LinkedIn heeft een zakelijk doel en Twitter is een combinatie van zakelijk en privé. Laatstgenoemde gebruik ik voornamelijk om leuke weetjes op te plaatsen, interessante informatie op te zetten en te zien wat voor nuttige tips en informatie de mensen die ik volg hebben. 

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Dat ligt eraan.. sommige informatie haal ik uit boeken over PR en Social Media, maar online gaat de informatie natuurlijk veel sneller en kan je via verschillende blogs, goeroes en workshops alle informatie die nuttig is vinden. Zelf volg ik op Twitter een aantal mensen die erg interessante berichten plaatsen over marketing, communicatie en social media. Via die tweets kom je dan weer op boeiende blogs en op goede boekentips. Het is eigenlijk een cirkeltje waar je steeds in rond blijft snuffelen en iedere keer weer nieuwe informatie uithaalt.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?

Er zijn zoveel mooie voorbeelden te noemen van zowel succesvolle als minder succesvolle acties. Vanuit PR oogpunt is de case van Nestlé zeer leerzaam. Daarvan leer je hoe belangrijk de rol van communicatie is binnen social media. Veel bedrijven denken dat het online draait om techniek, maar social media draait juist om mensen. Mensen die met mensen informatie delen. Recentelijk had Capri Sun een vergelijkbare situatie. Er zijn online ook genoeg leuke acties te vinden, zoals het oranje randje (Twibbon) rondom Nederlandse Twitteraccounts. Dat heeft zowel iets funs als virals. Leuk om langzaam mijn stream te zien verkleuren. 

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

Ik verheug me vooral op de verschuiving van marketing naar communicatie, en andersom. Mix dit met de huidige online mogelijkheden en er ontstaan als het ware nieuwe disciplines. Dat is fascinerend en uitdagend. Een mooi moment om actief te zijn in marketing en communicatie. Ik ben niet ergens bang voor, maar denk wel dat door de online verandering veel bedrijven op hun hoede moeten zijn. Zij moeten gaan schakelen willen ze niet als Domino’s of Nestlé eindigen. Een mooie uitdaging wel.

Nog een vraag aan Dewi? Je kunt haar bereiken op Twitter via @dewivandewal. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief