5 Q's over PR met... Ellen Smink (Y.E.S.! Tekst, PR & Communicatie)

Blog
Interview
Jody Koehler
05-08-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Harold Reusken, woordvoerder van ING in de spotlight. Deze week is dat Ellen Smink, eigenaar van Y.E.S.! Tekst, PR & Communicatie.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?

Verpersonaliseren oftewel: customizen in massacommunicatie. Gaan we er bij PR 1.0 soms nog gemakshalve vanuit dat massamedia bepalen waarover de consument praat en nadenkt (agendasettingtheorie), met PR 2.0 zitten we opeens midden in het uses-and-gratifications tijdperk. Een tijdperk, waarbij de ontvanger zelf bepaalt welke informatie hij tot zich wil nemen om zijn behoefte te bevredigen. Narrowcasting in plaats van broadcasting. Het individu centraal. Eenrichtingsverkeer is tweerichtingsverkeer geworden. Publieksgroepen reageren direct. Of niet! Verschuilen achter media die onze zo doordacht neergezette boodschap verkeerd weergeven, is niet meer mogelijk. We moeten met de billen bloot. Accountability wordt tastbaarder. Blogs, fora, communities... Ga er maar aan staan om je reputatie – of die van je klant! – via al die media goed te managen. Nooit eerder was de weg van identiteit naar imago zo vol kuilen. Nooit eerder bood diezelfde weg zoveel kansen! Ik geloof niet in één waarheid. Net zo min ben ik ervan overtuigd dat social media marketing opeens Het Antwoord op Alles is. PR 1.0 of PR 2.0... what's in a name? We hebben zowel nieuwe als traditionele media hard nodig om ons vak met succes uit te oefenen.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Mijn klanten adviseren hoe ze social media kunnen integreren in hun PR-activiteiten. Onlosmakelijk daarmee verbonden is ook de webcare. Als een bedrijf niet goed luistert naar wat er via het web wordt gezegd en niet goed omgaat met vraag en antwoord, is elke vorm van social media communicatie gedoemd te mislukken.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social  media?

Vroeger, in een tijd dat we nog nooit van twitteren laat staan van social media hadden gehoord, riepen we al dat de inspiratie op straat ligt. Eigenlijk is er niet veel veranderd. Inspiratie ligt nog steeds op straat. Of beter gezegd: op de snelweg; de digitale snelweg. Ik haal mijn inspiratie overal vandaan. Uit de communicatie tussen bekenden op Hyves en Facebook. Uit de discussies op communitysites waarbij ik me via LinkedIn heb aangesloten. Uit de vele digitale nieuwsbrieven. Uit het vertrouwde, dagelijkse Journaal...

Inspiratie haal ik ook uit de contacten met de Hbo-studenten waaraan ik een aantal uren per week communicatieles geef. Hun manier van communiceren via o.a. Twitter, Hyves en Facebook inspireert me enorm, al popel ik om ze ondertussen ook de regels van het meer traditionele communicatie'spel' bij te brengen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld

De Oranjekoorts is nog maar net uit mijn lichaam verdwenen. Ik blijf dus graag nog even steken bij WK-acties van onder andere ING en Radio 538. Juweeltjes met een apotheose op het Amsterdamse Museumplein.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op de werkelijke communicatie tussen organisaties en publieksgroepen. Verstoppen achter mooie woorden en achter 'media die jouw goede bedoelingen verdraaien' is er niet meer bij. We zullen het vak deels opnieuw moeten uitvinden. En ja, dat is wennen. Oninteger gedrag wordt direct afgestraft. Web 2.0 biedt zowel kansen als bedreigingen. Mits goed gehanteerd kan een bedrijf middels nieuwe (social) media zijn reputatie versterken. Tegelijkertijd kan een boze of 'leuke' consument in no time het zo goed opgebouwde imago de grond inboren. Maar ach, what's new?  Hoe zat het ook alweer met Buckler en Youp? Zouden we trouwens in deze tijd het omgeslagen Buckler-sentiment via tal van fora hebben kunnen keren? Ik zie in elk geval een toekomst vol uitdagingen. Doelgroepen kunnen beter worden bediend, journalisten sneller en directer worden benaderd. Laten we er alleen voor waken om social media marketing als De Grote Toverformule te zien. Twitteren is leuk maar er komt een tijd dat niemand meer wil weten waar Paul, Femke of wie dan ook op zaterdagmiddag kwart over drie uithangen. Eén ding is wel zeker: ons vak is transparanter geworden. Willen we winnen in dit digitale open en bloot tijdperk dan is er maar één vleugelwoord: VERTROUWEN. Niet voor niets is The Speed of Trust van Stephen Covey nog steeds een van mijn lievelingsboeken!

Nog een vraag aan Ellen? Je kunt haar bereiken via ellen@yes-communicatie.nl of op Twitter via @ellensmink. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief