5 Q’s over PR met… Emma van der Klooster (Emmamedia)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond  Josje van Beek, eigenaar van en communicatieadviseur bij Stout Advies in de spotlight. Deze week is dat  Emma van der Klooster van Emmamedia.

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Voor mij is PR 2.0 geboren uit PR 1.0. Elke generatie heeft zijn eigen manier van communiceren en marketen van hun bedrijf zijn producten en/of dienstverlening. Voorheen was het prima om enkel te zenden en klanten doofstom te houden als het ging om een negatieve review over het bedrijf en zijn dienstverlening. Maar PR 1.0 kan niet meer en bedrijven weten dat. Echter, vaak weten ze niet wat ze ermee aan moeten. Zijn de bang, onzeker of proberen ze het te negeren. Een enkeling is moedig en durft in het diepe te springen, anderen negeren of wapenen zich ertegen met een agressieve arrogantie.
Maar wat is het wezenlijke verschil tussen PR 1.0 en 2.0? PR 1.0 maakt enkel gebruik van oude communicatie en media tools. Het is vooral zenden van de boodschap en het verwaarlozen van de aandacht voor de klant. Enkel een persbericht uitsturen en niet interacteren op de roep van de klant via Twitter, Facebook of een Blog(site).
PR 2.0 is een crossover van oude en nieuwe media, zorgvuldige implementatie binnen de organisatie, samenstellen van een webcare/social media team en daarbinnen een onderverdeling van strategische en tactische rollen. Daarbij onderscheid  PR 2.0  zichzelf van 1.0 door het creëren van engagement. Waar het communiceren en marketen van nieuwe producten en de reviews van de klanten goed in acht worden genomen. Ook als deze niet positief zijn. PR 2.0 is niet alleen het bedrijf en de klant maar bedrijf én klant die samenwerken; zij-aan-zij.

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Als zelfstandige social media adviseur zet ik het op handige wijze voor mezelf in. Daarbij maak ik hanig gebruik van mijn irl (in real life), mijn online netwerk, tools, en de  mogelijkheid van kennisdeling en samenwerking met anderen. PR 2.0 is een perfecte samensmelting van relatiemanagement, social media platformen en tools.  Aan koude acquisitie doe ik niet. Dat is mij te onpersoonlijk en iets wat naar mijn mening niet bij PR 2.0 thuis hoort.
Voor wie zet ik het handig in? Voor bedrijven als S2M Uganda & Bunabumali Guesthouse, Twitterende Keuken en #Info21 (Maatschappelijk Betrokken Chatuur). Diversiteit, grenzeloosheid en maatschappelijk belang kenmerken de bedrijven waar ik mij voor inzet en de projecten waaraan ik deelneem.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Degene die mij weten te inspireren en de blogs die ik lees zijn van David Siteman Garland, Seth Godin en de experts van Hubspot. In real life put ik veel uit de meetups van de Social Media Club en Digitale Donderdag. Daarnaast haal ik veel uit mijn live blogger ervaring voor o.a. TEDx Rotterdam 2011, TEDx Delft 2011 en KLM Corporate Social Responsobility evenement. Verder bezoek ik regelmatig de sites van SocialMedia.nl, Dutchcowboys en Frankwatching.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Het mag misschien een nieuw voorbeeld zijn maar wel gelijk een schoolvoorbeeld: Kijk naar de HEMA-taartenactie. Zelf denk ik niet dat het echt een foutje was maar een bewuste marketingstunt. Ze hadden allang kunnen zien in o.a. de Twitter-stream dat mensen de taart massaal konden bestellen. HEMA heeft niet ingegrepen en heeft met gemak van de situatie gebruik gemaakt. Ze hebben het laten gebeuren, en van een klein foutje een magistrale PR-stunt gemaakt. Zulke soort fouten maakt de HEMA niet en daarbij hebben ze een track record van publiciteitsstunten. Hiermee hebben ze echte media aandacht weten te genereren door gratis taart uit te delen om klanten niet teleur te stellen.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Het bejubelen van het nader tot elkaar kunnen komen van het bedrijf, de mensen die er werken en de klanten. Wat een pluspunt is, is vaak ook een probleempunt. Klanten zijn mondiger in het delen van hun gedachten en uiten dit met gemak online;  op Twitter, Facebook en blogs. Sommige bedrijven springen hier handig op in en sommige zijn er bang voor. Waardoor ze krampachtig vasthouden aan hun oude communicatiestijl. Nog teveel bedrijven hebben geen beleid die een leidraad biedt voor de werknemers (wanneer en hoe social media wel/niet gebruiken en toepassen). Steeds meer werknemers die zich niet vrij voelen of aan de kant gezet zijn door bedrijven, maar ook studenten die hun kans schoon zien om zichzelf te ontwikkelen en te profileren middels social media doen dat ook.
PR 2.0 is net een pokerspel. Het is een combinatie van sociale intelligentie, goed geschut kaartendek, vernuftig samenspel, beetje bluf en doelgericht te werk gaan.

Nog een vraag aan Emma? Neem contact met haar op via Twitter @emmamediaCC Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘ iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!