5 Q's over PR met... Erik-Jan Brugman (Integron)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
10-11-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Petra Koopmans, senior consultant bij Porter Novelli in de spotlight. Deze week is dat Erik-Jan Brugman, marketing medewerker bij Integron.

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Waar het bij PR 1.0 vaak om eenzijdige communicatie gaat, gaat PR 2.0 meer in op interactie en het opvolgen hiervan. PR 2.0 kan de WOM meer beïnvloeden, mede dankzij social media. Het is leuker en interactiever om de communicatie meer te stroomlijnen en te sturen. Social Media is krachtiger dan ooit. Zoals Scott Cook zegt; "A brand is no longer what we tell the consumer it is - it is what the consumers tell each other what it is". Dat betekent dat voor PR 2.0 de uitdaging ligt in het vinden van de juiste propositie voor het sturen van een positieve WOM (voor bij top influencers). Inclusief crisismanagement en webcare. PR 2.0 vraag om meer creativiteit en innovatief denken.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Vanuit Integron passen wij Social Media toe om een relatie op te bouwen met klanten en andere professionals. Hiernaast willen wij laten zien waar wij voor staan (identiteit), wat we kunnen (kennis) en het laten zien van onze passie "Het versterken en verbeteren van de relatie met klanten en medewerkers". Via Social Media (met name Twitter @INTEGRON) kunnen we onze klanten, relaties en fans op de hoogte houden van onze initiatieven rondom klantbeleving, medewerkerbeleving en interne klantbeleving. Het belangrijkste voor ons binnen Social Media is het luisteren, inspelen en opvolgen van content (conversatie). Door het gebruiken van een contentplanning waarin elke Business Unit (BU)bij betrokken wordt zorgen we voor een continue activiteit in het Social Media landschap. Elke BU is verantwoordelijk voor het komen met relevante content. Wij zorgen voor een juiste stroomlijning, tone-of-voice en een geschikt Social Media kanaal. Een geschreven artikel is misschien meer geschikt voor een blog dan voor een LinkedIn-groep. Maar het betrekken van derden bij een artikel, door vragen te stellen in de betreffende LinkedIn-groep met verwijzing naar het artikel kan juist weer wel interessant zijn. Zolang wij als organisatie maar laten zien dat we een passie en een doel hebben.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Vooral via dé Social Media Guide Mashable. Omdat de website internationaal georiënteerd is, vind je de nieuwste ontwikkelingen en best practises. Voor het vinden van inspiratie is Tweetdeck een geschikte tool waarin je nieuws, trends en hot topics vindt. Verder is het maken van een Twitter list met daarin guru`s rondom het onderwerp van je interesse ook een aanrader.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Een schoolvoorbeeld in het kader van Knuffel de Klant is die van Four Seasons Hotel. Een grote hotelketen die toch de slag naar persoonlijke aandacht weet te maken. Door in te spelen op tweets van hotelgasten (handgeschreven welkomkaartjes, cadeautjes, gratis upgrades en meer kleine verassingen) weten zij perfect in te spelen op het begrip 'gastbeleving'. De service en gastbeleving is naar een hoger niveau getild dankzij Social Media. Wat een Social Media account en aandacht voor je klant al niet teweeg kan brengen. Je klanten knuffelen; daar hoeft geen groot budget bij te komen kijken. Kijk naar de recent in het nieuws verschenen HEMA-taart. Ook al was het een vergissing, toch wilde zij de klant niet teleurstellen en gaven zij de taart gratis weg aan de online bestellers. Grote media-aandacht en de hartelijke service van de HEMA stond weer in de spotlight.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Vooral door de versterking van Social Media zal PR ongekende mogelijkheden krijgen om WOM te sturen en een grotere fanbase te genereren. We moeten niet vergeten dat de essentie van PR 1.0 altijd een doorgetrokken lijn zal zijn door PR 2.0, 3.0 etc. Net als dat Social Media een verlengstuk en daarmee een verrijking is geworden van marketingactiviteiten. Ik denk dat de angst die met PR 2.0 gepaard gaat, de toenemende "grote mond" van consumenten en klanten zal zijn. Top influencers kunnen een merk maken of breken. Als je kijkt naar FlashRob, waar tientallen mensen afspreken met elkaar in een winkel en deze in een paar minuten leegroven. Soortgelijks zou kunnen gebeuren met online influencers die met elkaar afspreken om een bepaald merk neer te halen. Stel dat het betreffende bedrijf geen webcare zou hanteren, dan kunnen de gevolgen desastreus zijn. PR dient ten alle tijden in te spelen, op te volgen en op de hoogte te zijn van trends, valkuilen en kansen.

De gedachte dat print PR vervaagd wordt door het digitale tijdperk is achterhaald. Sterker nog; dat is het al. Mobiel- en regulier internet browsing heeft de toekomst waarin een persoon als individu een cruciale rol speelt bij alle technologische ontwikkelingen; weer een uitdaging voor PR. Op naar PR 3.0!

Nog een vraag aan Erik-Jan? Neem contact met hem op via Twitter: @ErikJanBrugman Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief