5 Q's over PR met.. Fleur de Bruijn (Lectric Groep)

Blog
Interview
Jos Govaart
08-09-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Serena Alders, marketing communicatie manager  bij Winvision. in de spotlight. Deze week is dat Fleur de Bruijn, Fleur is PR-manager bij Lectric Groep.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
De ontwikkeling van PR 1.0 naar PR 2.0 is een continu proces. Het web, en later het interactieve web (2.0) veranderen ons vak. Maar dat is al 15 jaar bezig. Door de komst van het interactieve web verschuift de macht naar klanten en consumenten. Door social media heeft de consument een mond gekregen. Samen staan ze nu sterker. Ik vind dit mooi, super mooi. Zo kunnen we stoppen met energie steken in alleen maar zenden en meer aandacht geven aan samenwerken met elkaar. Dat houdt voor mij in: luisteren wat mijn klanten bezig houdt, luisteren wat in de media speelt en luisteren wat er intern binnen LECTRIC Groep gebeurt. En dan? De berg aanwezige content waardevol maken en koppelen aan de mensen die dat interessant vinden. Het liefst zo persoonlijk mogelijk, en het allerliefst ook nog eens op het juiste moment. Oja, laten we het niet teveel meer over middelen hebben. Die blijven zich ontwikkelen en vernieuwen. Relevante content, daar zit de waarde in! Lukraak zenden, zonder je dienstverlening op orde te hebben, keert zich nu in een razend tempo tegen organisaties en bedrijven.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
LECTRIC Groep bestaat uit zeven verschillende bedrijven met eigen directeuren. In het eigen ondernemerschap zit veel creativiteit en kracht. Voor PR en Social Media heeft dat veel voordelen. Ieder bedrijf kan zijn eigen merk vrij positioneren. Maar er kleeft ook een nadeel aan. Het is niet altijd helder dat de bedrijven bij elkaar horen en dan verlies je de kracht van het totaal. Daarom ben ik nu alles op het gebied van communicatie binnen LECTRIC Groep aan het stroomlijnen. Ook het gebruik van Sociale Media. Praktisch gezien zijn we nu actief op Twitter, Linkedin met verschillende groepen, op blogs, een beetje op Youtube en Flickr. Binnenkort starten we met een social luisterrapportage. Want ik wil uiteraard graag weten over welke thema's en onderwerpen onze klanten en influencers het hebben om vervolgens social media strategischer in te kunnen zetten. Van redelijk ad hoc reageren, naar proactief handelen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Het PR vak is eigenlijk mijn hobby geworden; dus ik haal gelukkig een hoop inspiratie uit mezelf. Hiernaast verheug ik me wekelijks op de Coopr nieuwsbrief. Na acht jaar bij pr-bureau Bijl, partners in public relations gewerkt te hebben, mis ik soms het enorme geouwehoer over het pr-vak. Dat gemis kan ik ophalen bij de boys van Coopr. Verder haal ik veel inspiratie uit de organisatie van de maandelijkse SMC073-bijeenkomsten. En natuurlijk lees ik dagelijks de krant, nieuwssites, blogs en Twitter om op de hoogte te blijven van wat er speelt.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Zeeman blijft voor mij een topper met haar (PR) acties onder de noemer 'er goed uitzien hoeft niet duur te zijn'. Ik vind dat Zeeman duidelijk luistert naar wat er speelt bij haar doelgroep. De gratis boxershorts, de guerrilla actie op de fashionweek en nu weer de 'do try this at home': maak je goedkope spijkerbroek hip. De acties spreken tot verbeelding, zijn sterk doordrongen van de onderscheidende waarde van Zeeman en spelen in op wat er bij haar doelgroep speelt. Dat ze hiermee de hautaine modewereld boos maakt is alleen maar prachtig. Dat heeft voor extra aandacht gezorgd en sympathie bij de doelgroep.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
In Nederland is PR nog steeds een stoffig, corporate vak, we moeten dus hard werken aan ons imago. Volgens mij komt dit, doordat de typische Nederlandse PR-professional vrij 'dienstbaar' is aan zijn bedrijf en minder drijfveren heeft om zichzelf of het vak te promoten. Bovendien denk ik dat het PR-vak moeite heeft met het aantoonbaar maken van het resultaat. Een advertentie koop je in en je bent zeker van je aandacht. Maar met PR kun je geen harde garanties bieden. Maar wel een hoop toegevoegde waarde! Ik verheug me dus enorm op de pr-profs die opstaan en kleur gaan geven aan het vak. Een paar kreten wat PR voor mij inhoudt: inhoud / geloofwaardig / creatief / energiek / actief / samen / gelijkwaardig / koppelen / guerrilla / waardevol / marketing.

Nog een vraag aan Fleur?  Neem contact met haar op via Twitter: @fleurtisima. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief