5 Q’s over PR met… Gwen Jansen (JansenJager)

Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Derk Meuter, marketing en communicatie adviseur bij Marqt, in de spotlight. Deze week is dat Gwen Jansen, eigenaresse van PR en communicatiebureau JansenJager

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Bij PR 1.0 volstond klantgericht communiceren en handelen. Dan was je al een heel eind. Bij PR 2.0. gaat het veel verder en dieper. Het gaat dan om absolute klantgedrevenheid. De macht van de klant is online nu groter dan ooit. Ze delen met elkaar allerhande informatie, meningen, videos, kennis en contacten op diverse sociale media. Als je er als bedrijf dus niet voor zorgt dat je heel dicht bij je klanten blijft staan en hen niet echt iets biedt waar ze op zitten te wachten, dan gaat het mis. Doordat grote partijen als De Telegraaf en ANWB nu ook achter reviewsites zitten, kan je je lol als bedrijf straks echt op als je dienstverlening niet klantgedreven genoeg is. De resultaten op deze sites komen vaak hoog naar boven in de natuurlijke Google zoekresulaten.

Kortom, PR 2.0 gaat weer (eigenlijk net als heel vroeger) veel meer om de kwaliteit van de 1-op-1 contacten. Hoe paradoxaal dat ook klinkt, nu je met social media ook binnen no-time een buitengewoon bereik kunt krijgen.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Veel. Ik zal het uitsplitsen naar de inzet van social media voor onszelf als PR bureau en naar de inzet voor opdrachtgevers. Zelf delen we onze kennis en visie op dit vlak elke dag weer met anderen via onder andere communicatie.blog.nl en ondernemen.blog.nl. Via het smeermiddel Twitter worden deze berichten naar de diverse netwerken geschoten waar we in actief zijn, zodat iedereen weet dat we weer nieuwe berichten hebben geplaatst. Ook krijgen we heel veel kennis en inspiratie hierdoor terug. Geven is nemen!! Mensen lijken wat dat betreft soms online een stuk socialer dan in de offline wereld. YouTube maakt voor ons een belangrijk deel uit van de inzet van social media. We geloven heilig in de kracht van beeld. Mensen hebben het druk en lezen steeds minder graag. Het bekijken van filmpjes op videosites als YouTube neemt echter nog altijd toe. Het is ook erg goed voor de vindbaarheid op de onderwerpen waarop je hoog naar boven wilt komen in de natuurlijke vindresultaten van Google.

Voor onze opdrachtgevers is het een ander verhaal. We hebben ze eerst meegenomen in de wereld van social media. Wat is het, wat zijn de kansen en wat zijn de bedreigingen? Vervolgens zijn we met ze om de tafel gegaan om hun social media strategie op te tuigen. En vervolgens begeleiden we hen in de implementatie. We houden hen ook voortdurend op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen die er zijn op dit vlak.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Eigenlijk haal ik mijn inspiratie overal en nergens.  Ik bezoek erg veel relevante beurzen, workshops en lezingen. Maar ook kijk ik goed naar succesvolle of minder geslaagde cases ter lering ende inspiratie. Bovenaan de inspiratielijst prijkt echter online research. Online wordt buitengewoon veel gedeeld op het gebied van social media. Ik probeer hier zo goed mogelijk aangelijnd te blijven.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Mijn mening is dat momenteel de afstand tussen klant en menig bedrijf veel te groot is. Social media kan een belangrijke rol spelen om deze afstand aanzienlijk te verkleinen. Bedrijven dienen echt hun klanten meer het gevoel te geven dat ze voor een deel kunnen bepalen hoe de diensten, producten en service van een bedrijf er uit komen te zien. Ik vind dat Ford het wat dat betreft erg goed doet met o.a. thefordstory.com; slogan: See where we are, Be part of where we’re  going. Over stakeholderschap gesproken.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik vind het prachtig om te zien dat steeds meer bedrijven zien dat PR veel essentiëler nog is als het gaat om klantenbinding dan ze ooit gedacht hadden. Eindelijk zien bedrijven dat het ongelooflijk belangrijk is om echt goed te communiceren met die klant. De interactie aan te gaan. En dus niet alleen maar zenden via reclameboodschappen.  Even voor de goede orde; ik geloof heilig in de mix van diverse communicatiedisciplines maar heb te lange tijd gevonden dat er teveel geleund werd op gelikte reclameuitingen. Nu beseft men weer dat het voeten in de klei is en echt aan de bak met de klanten! Leuk!

Bang ben ik niet. Wel moeten bedrijven er voor waken dat ze op de oude manier gaan communiceren op social media. Dus te commercieel, te agressief, te zendergericht. Kortom, te weinig klantgedreven. Dat is niet goed voor het bedrijf zelf, maar zeker ook niet voor de waarde die social media heeft voor heel veel mensen; namelijk delen, delen, delen!

Nog een vraag aan Gwen? Je kunt haar bereiken via @deonderneemster. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!