5 Q’s over PR met… Herbert Wormgoor (HP)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Ilona de Bok van Bol.com in de spotlight. Deze week is dat Herbert Wormgoor, woordvoerder en PR Manager van HP Nederland.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Er is een groot verschil in transparantie en complexiteit. PR 1.0 kende een doelgroep die voornamelijk bestond uit journalisten en relevante influencers. Nu heb je de mogelijkheid om veel meer mensen direct te benaderen (kans) ofwel bereik je veel mee mensen dan je zou willen (risico). Een goed online artikel kan in de reacties onder het artikel tekortkomingen blootleggen die je liever niet terug zou hebben gezien (afgezien van het gebruikelijke ‘moddergooien’ in de comments). Dit betekent dat je de pijlen niet alleen richt op betrouwbare media, maar dat het werkveld veel breder is. Wordt de werkelijkheid soms teruggebracht tot een hoge notering in een ‘google-search’, aan de achterkant is de nieuwe ‘PR-ecologie’ een stuk complexer.

Ander verschil is uiteraard de meetbaarheid. Hadden we voor PR een soort van arbitraire meetbaarheid in de vorm van aantal knipsels, advertentiewaarde, aantal gesprekken met influencers en natuurlijk resultaten uit onderzoeken: voor PR 2.0 zal ook die meetbaarheid gestalte moeten krijgen. Aantal tweets, aantal followers, aantal mensen die je blog lezen als uitgangspunt? Twee of drie goede contacten in je LinkedIn profiel kunnen veel relevanter zijn. Of recommendations in posts van relevante communities? Sta niet te lang stil bij de meetbaarheid nu. Maar in een volgende fase waarin PR 2.0 volwassener wordt, zullen bedrijven meer ROI indicatoren eisen alvorens zij budgetten beschikbaar blijven stellen. En de toegevoegde waarde van het vak zal meer versnipperd terugkomen in de organisatie.

2. Wat doe jij met social media binnen HP Nederland?
De waarde van HP wordt voor een heel groot deel bepaald door de merkwaarde, dus HP besteedt veel tijd en aandacht aan ongeveer elk denkbaar social media initiatief. Maar het onderscheidend vermogen ligt uiteindelijk toch op landenniveau. Kunnen we in een hype rondom een van onze lifestyle producten in Nederland nog aanhaken bij de wereldwijde content; als een bedrijf in Nederland wil weten hoe hij zijn datacenter zuiniger, goedkoper en flexibeler kan maken, dan komt daar veel meer bij kijken. Via social media kan ik dan HP profileren via blogs, LinkedIn en communities, maar om potentiele klanten te overtuigen met de juiste informatie zul je Nederlandse experts moeten betrekken. Collega’s, die social media inzetten én daarnaast ook face to face follow up geven en netwerken. De rol van PR 2.0 is dan ook niet zozeer een PR-manager die ‘driftig’ Twittert en blogt, maar vooral een expert die bereid is dat te doen en daar de middelen (en tijd) voor krijgt. In crisistijd waar mensen zich vooral op hun primaire targets richten is een van de grote uitdagingen het mobiliseren van de juiste collega’s voor PR 2.0.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Er zijn inmiddels zoveel ‘evangelists’ dat ik er niet een specifiek wil noemen. Wat ik wel mis is die ene ‘goeroe’ die in staat is PR 2.0 van abstract naar concreet te brengen, want meestal houdt de Powerpoint op waar je er echt iets mee kunt. Zelf engagen in de wereld is voor PR-vakgenoten wel de belangrijkste eerste stap. Ik heb een Twitter (according to HP guidelines en daardoor al minder effectief) en een blog en dat geeft heel veel inspiratie, maar dan ontbreekt ’t nog aan tijd en continuïteit om er echt wat van te maken.  Maar zelf doen is wel het allerbelangrijkste.

Om de impact van een ‘nieuwe wereld’ te begrijpen moet je denk ik beseffen dat we aan de vooravond staan van een ‘paradigmashift’ in hoe we ons leven, ons werk en de geografie daarvan inrichten. Een boek dat ik zie als exponent van deze andere manier van denken is ‘The 4 hour workweek’. Zie voor een blog van de schrijver http://www.fourhourworkweek.com/blog/. Het gaat er niet om of dit nou direct een relatie heeft met PR 2.0 , maar het helpt je wel je los te maken van vastgeroeste principes en barrières.

Een ander aardig artikel is afkomstig uit de Harvard Business Review, genaamd ‘How Social Networks Network Best’. Hier wordt een zeer versimpeld maar treffend vergelijk gemaakt tussen social networks en het bijenvolk. Zij doen, intuïtief altijd al wat wij via social networks/media ook kunnen. In PR 2.0 is het onze rol als PR manager dit proces te faciliteren.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Het is meer ‘Corporate branding 2.0’, maar ik vind de Nike Lace up Save lifes campagne erg cool. Hier komen nieuwe media, interactie met de doelgroep, advertising en corporate responsability in terug. Het is geen campagne die voor heel veel bedrijven mogelijk is, maar wel een goed voorbeeld van het integreren van alle communicatie disciplines inclusief PR (2.0).

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Punt van zorg is de vluchtigheid van communicatie. Media verpakken boodschappen in korte, snelle berichtgeving omdat dat meer views en dus meer geld oplevert. Ook vakmedia gaan hier in mee. In artikelen van 300 à 400 woorden kun je lezers niet goed en genuanceerd informeren over nieuwe producten en diensten. Je ziet de media inboeten op kwaliteit en grondigheid. Toch denk ik wel dat dit zich weer zal ‘reguleren’.

Ik ben dan ook vooral verheugd: PR 2.0 is een geheel nieuwe ‘speeltuin’ van communicatiemogelijkheden, wat willen we als professional nog meer. Duik die speeltuin in zoals kinderen dat doen: onbevangen, creatief en uiteindelijk doe je dan de belangrijkste ervaring op. Grootste risico is aan de kant gaan staan tot je een sluitend plan van aanpak hebt want dat is een illusie. Daarvoor gaan de veranderingen te snel.

Herbert Wormgoor is op Twitter te volgen via @ITalive en op de blog ITalive. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!