5 Q’s over PR met… Jan Willem Alphenaar (o.a. DSB The Movie)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Remco Janssen, zelfstandig PR-adviseur, spreker, journalist en PR & Media Strateeg voor 123people.nl. in de spotlights. Deze week is dat Jan Willem Alphenaar, Zelfstandig en eigenwijs pr en social media consultant, initatiefnemer van crowdsourcingintiatieven als DSB the Movie.

1.       Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?
PR 2.0 vraagt veel meer nadenken en plannen dan pr 1.0. Een van de activiteiten bij PR 1.0 is het opstellen van een persbericht en dit zo breed mogelijk versturen per e-mail. Daarbij is de selectie van de perslijst de belangrijkste succesfactor. Aangezien maar 5% van de berichten (volgens een onderzoek bij diverse redacties) daadwerkelijk gebruikt wordt als bron voor nieuws, is dat niet meer een effectieve bezigheid. Bij PR 2.0 ga je veel gerichter denken in de middelen die je inzet om een boodschap onder de aandacht te brengen. Een persbericht wordt in meerdere versies en vormen aangeboden. Een blogger wil heel andere informatie dan een journalist van het FD. Je gaat de boodschap dus niet alleen personaliseren, maar ook modificeren. Had je bij PR 1.0  alleen het risico dat een bericht niet geplaatst wordt, bij PR 2.0 heb je de kans dat je bij een slecht bericht on-line afgebrand wordt.

2.       Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social Media zijn mijn belangrijkste communicatiemiddel. Ik haal er nieuwe klanten uit, maar ontmoet ook wekelijks nieuwe privé contacten. Mijn ervaringen en enthousiasme deel ik weer met groepen waaraan in workshops en lezingen geef. Ik merk dat mensen graag meer willen leren over de dagelijkse praktijk van Social Media, in plaats van allerlei theoretische en psychologische modellen achter Social Media.

3.       Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om pr en social media?
Ik haal mijn meeste inspiratie uit het lezen van gespecialiseerde blogs en via Twitter. Ik volg veel PR-mensen en ‘goeroes’ en luister naar hun visies en ervaringen. Daar trek ik dan weer mijn eigen pad uit. Ik lees uiteraard ook deze blog, maar Marketingfacts is één van mijn vaste plekken waarop ik kennis vind. Daarnaast krijg ik veel inspiratie uit het zelf schrijven op Marketingfacts en de reacties die daar vaak op komen. Dat is ook het mooie van Social Media, je krijgt vaak ongezouten reacties waaruit je direct lering kunt trekken.

4.       Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Webcare van UPC. Ik heb de opstart van dat concept van dichtbij mogen meemaken in 2006. Het feit dat UPC veel klagers had, maar dit effectief en via een directe dialoog wist op te lossen heeft geleid tot een van de beste marketingtools. UPC Webcare dient nu als een schoolvoorbeeld van veel andere webcare-teams.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug op de verdere integratie van de diverse systemen. Mobiel wordt, zoals bekend, in 2012 een grote internetmedium dan PC’s en Notebooks. Dit biedt mogelijkheden en kansen waar wij nog niet eens van durven dromen. Wie had verwacht dat mensen via FourSquare nieuwe mensen zouden leren kennen op een station om samen koffie te drinken? Ik ben echter wel bang dat veel mensen hun eigen privacy in gevaar gaan brengen door te roekeloos alle persoonlijke informatie op de diverse social media te gooien.

Nog een vraag aan Jan Willem ? Je kunt hem bereiken op Twitter via @jwalphenaar. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!