5 Q’s over PR met… Jeroen Gunter (LVB Networks)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Martijn van Klaveren, Hoofd Communicatie bij de Goede Doelen Loterijen in de spotlights. Deze week is dat Jeroen Gunter, PR adviseur bij LVB Networks.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het grote verschil voor ons PR-mensen is dat we ons nu direct tot de doelgroep van onze klanten kunnen richten, zonder tussenkomst van journalisten. Relaties met journalisten blijven overigens belangrijk, al zullen ze zich steeds meer online gaan afspelen. Voor bedrijven is het belangrijkste verschil dat ze niet langer alleen maar kunnen zenden, maar dat ze de dialoog met hun klanten moeten aangaan. Het gaat weer echt om de relatie met de klant. Waarin PR 1.0 en 2.0 niet van elkaar verschillen is dat het nog steeds om de inhoud gaat. Dat betekent dat bedrijven  voor hun doelgroep relevante content moeten produceren en die op een juiste manier moeten aanbieden, zonder content geen socialmediastrategie. Dat kan door zelf een eigen contentplatform te bouwen, die is als basis dient voor de socialmediastrategie.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Bijna ieder bedrijf wil  ‘iets met social media’, zonder precies te weten wat het inhoudt. Wij leggen onze klanten uit dat social media geen nieuwe kanalen zijn waarmee ze hun boodschap kunnen zenden. Ook dat het geen zin heeft om zomaar vanuit het niets te beginnen, maar dat je eerst moet weten waar je doelgroep zich online bevindt en hoe je die kunt bereiken. Het begint dus met luisteren/monitoren. Verder moeten ze zich ervan bewust worden dat het bij social media om de interactie gaat. Als ze dat merken, schrikken ze vaak terug, want dat zijn ze niet gewend. Wij begeleiden onze klanten daarin. Dat gaat zoals bij iedere verandering stapje voor stapje. Wat ik vooral heb geleerd: het kan op papier allemaal zo mooi klinken, je kunt een fantastische presentatie geven met alles erop en eraan. Maar daarna gaat een organisatie weer op de oude voet verder. Het is geen onwil, maar bedrijven zijn al decennialang gewend om hun marketing- en pr-boodschap te zenden. Dat verander je niet zomaar.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Het eerste boek dat ik over PR en social media las, is The New rules of Marketing en PR. Ook al is het een heel Amerikaans boek en werkt het hier in Nederland vaak anders, heb ik er veel aan gehad. Verder lees ik dagelijks de belangrijke blogs als socialmediatoday.com, Dutchcowboys en Frankwatching, volg ik de talrijke PR 2.0-goeroes op Twitter en ben ik een vast bezoeker van de Social Media Club Amsterdam. Ook lees ik graag jullie blog op Coopr.nl.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik vind de reactie van KLM op de aswolk een goed voorbeeld van hoe je social media kunt inzetten als bedrijf. Door het filmpje van KLM-ceo Peter Hartman kreeg KLM een gezicht en werd het sympathiek. Verder zijn er nog een paar leuke voorbeelden die ik meer onder marketing dan onze pr schaar, zoals de ‘maak de smaak’-actie van Lays.  Ontwikkelzelf.lab van de internetverzekeraar Verzekeruzelf.nl is een goed voorbeeld van hoe een bedrijf een community voor zijn klanten kan creeëren. Ontwikkelzelf.lab is een platform waar klanten van Verzekeruzelf.nl kunnen meedenken over verzekeringen en aanverwante zaken, ook kunnen ze feedback geven. Verzekeruzelf.nl doet daar vervolgens ook wat mee. Dit is een goede ontwikkeling. Hiermee zorg je voor betrokkenheid van de klant bij het bedrijf.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op de verdere ontwikkelingen. Niemand weet waar het precies heengaat. Ik denk dat organisaties pas echt gaan veranderen als de internetgeneratie het voor het zeggen krijgt. Nu worden bedrijven vaak nog geleid door mensen die nog op een typemachine hebben gewerkt en voor wie e-mail al een hele revolutie was. Straks komen er mensen aan het roer voor wie Hyves, Twitter en Facebook de normaalste zaak van de wereld zijn, mensen die niet anders gewend zijn dan open te communiceren binnen een community.

Nog een vraag aan Jeroen? Je kunt hem bereiken op Twitter via @jeroengunter. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!