5 Q's over PR met... Josje van Beek (Stout Advies)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
24-11-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Pieter Valk, eigenaar en PR-adviseur bij PVPR in de spotlight. Deze week is dat Josje van Beek, eigenaar van en communicatieadviseur bij Stout Advies

 

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
PR 1.0 draait om zenden. PR 2.0 draait om ontvangen, luisteren en participeren. Luisteren, ontvangen en participeren is sinds een jaar of 4 zoveel makkelijker geworden door alle (gratis) tools, social media en crowdsourcing. Zo hoeft je minder hard te trekken aan de doelgroep: feedback is overal aanwezig. Om die informatie te filteren kun je gratis/low budget tools uitproberen. Juist in dat uitproberen zit de kracht: het geeft je de kans om - voordat je investeringen doet - draagvlak te creëren binnen de organisatie.

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik gebruik social media vooral voor mijn klanten en adviseer over de inzet van social media. Er is een ontwikkeling gaande naar een meer volwassen inzet van social media. Men volgt niet langer de hype, maar beseft dat er een strategie nodig is om social in te zetten. Dat is een goede en broodnodige ontwikkeling. Wat ik leer van mijn klanten bediscussieer ik af en toe via social media. Door het delen van kennis via social media groei ik als ondernemer.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Mashable, The Next Web, Marketingfacts, Soshable, Dutch Cowboys, iPhoneclub, Socialmedia.nl, Socialmediaexaminer.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Er zijn er zoveel voorbij gekomen de afgelopen jaren. Neem de Dell Hell uit 2005, waarbij klanten zich via social media negatief uitten over Dell en Dell niet deelnam aan de online dicussie. Dat heeft hen imagoschade opgeleverd. De verkiezingen en Obama, crisis bij woningcorporaties.Je ziet dat organisaties steeds proactiever worden met het gebruik van social media door webcare teams op te richten en een social media strategie uit te denken. Neem de ABN AMRO als voorbeeld. Als je via Twitter je klacht kenbaar maakt, dan heb je binnen 5 minuten iemand aan de lijn die zich daadwerkelijk voor je inzet. Dat is een stuk fijner dan de medewerker bij de balie. Service en PR verschuiven steeds meer naar online.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op alle nieuwe tools en applicaties: Facebook anno 2015, een combinatie van augmented reality en Foursquare, meer gratis monitoring tools die nog beter het sentiment van de informatiestromen in kaart brengen.Als je tegenwoordig een app laat bouwen, dan kan er zoveel. Je kunt met Augmented reality (zie http://youtu.be/KRA0SZhKNyo), GPS, mobile en social media een heel netwerk bouwen dat qua inhoud en design op elkaar is afgestemd. Zo creëer je een complete merkbeleving, waarin servicegerichtheid, oplossendvermogen, faciliteren en infotainen centraal staan.

Ik ben niet echt ergens bang voor qua PR. Ik heb zelf de tools in handen om negatieve feedback op mijn producten en dienstverlening te sturen. En social media of niet, uiteindelijk is offline mond-tot-mond reclame nog steeds een machtig wapen.  Ik denk dat als er een strategie achter de inzet van social media zit, er draagvlak binnen de organisatie is en er voldoende FTE beschikbaar is, dat er weinig te vrezen valt.

Nog een vraag aan Josje? Neem contact met haar op via Twitter: @JosjeVB Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief