5 Q's over PR met... Karin de Zwaan (Uitgeverij Eburon)

Blog
Interview
Noesjka van der Helm
21-07-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ' voor het gelijknamige boek. Dit boek is nog niet verschenen en de pagina heeft nu al behoorlijk wat fans. We hebben de cover online geplaatst en alle auteurs, het boek is geschreven door studenten van de Haagse Hogeschool, zichzelf laten taggen op deze foto. Zo krijg je een mooi overzicht van de auteurs en groeit de betrokkenheid. Overigens hebben we op dit moment een weggeefactie lopen voor ons imprint Eburon Elements. Met dit imprint geven we korte ebooks uit voor de mobiele professional. De ebooks zijn te koop voor een prijs vanaf €2,95 en je leest ze in ongeveer een uur. Wat we weggeven? Een Icarus Tablet met Android, relevant voor de doelgroep. En alles wat je hoeft te doen om hem te winnen is Eburon Elements gaan volgen op Facebook.

Het gesprek voeren is voor ons op Twitter makkelijker dan op Facebook. Omdat we zelf veel zien gebeuren op twitter kun je sneller reageren zonder 'pusherig' te zijn. Want je product pushen en opdringen werkt niet. Met auteur Martijn Arets maakten we een guerrilla trailer waarin we een dummy van zijn boek illegaal in de boekwinkels legde nog voor het verschenen was. Vervolgens probeerden Martijn en ik het boek in diezelfde winkels te kopen, uitkomst: het lukte! Bij Selexyz Donner (Rotterdam) bleef een boek achter. We twitterden dat diegene die de dummy meenam uit de winkel bij verschijnen van het boek de dummy kon ruilen voor een echt exemplaar. Dit werd opgepakt door Selexyz zelf, positief want zij twitterden: ""Brand Expedition ) van @martijnarets is nog niet uit, maar 1 ex. al in selexyz donner #010 tip:http://ikle.es/gHTPDu"."

Social Media is ook vooral leuk. Ik ben echt van mening dat je geen social media activiteiten moet doen als je het niet leuk vindt of er geen gevoel voor hebt. Het gesprek met je klant aangaan moet je willen en niet moeten. Zodra het 'moeten' wordt voelen je lezers dit echt wel aan en geloven ze gewoon niet wat je zegt. Dat merk je ook aan het weblog 'Uitgever 2.0' dat op onze website staat. Hier schrijft eigenaar en uitgever Wiebe de Jager over ontwikkelingen in het boekenvak vanuit zijn eigen kritische perspectief. Daarmee trekken we een groot deel van onze traffic.

Zelf gebruik ik twitter behoorlijk intensief en zakelijk en privé lopen dan snel door elkaar. Ook na vijf uur kunnen auteurs en klanten mij gewoon bereiken via twitter, zowel publiekelijk als via DM.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Heb je even? Online barst het van de voorbeelden van succes- en dramaverhalen en wordt er druk geblogd. Zelf doe ik daar ook aan mee door te bloggen voor Dutch Cowgirls. Mijn collega's cowgirls vormen dan ook zeker inspiratie, bovendien zorgt het bloggen ervoor dat ik zelf alert blijf. Verdere inspiratie haal ik onder andere bij Frankwatching en Mashable. Maar ook door te kijken naar andere industrieën. Bijvoorbeeld door de blog van Niels Aalbers; Eerste Hulp Bij Plaatopname. Ook zijn boek 'Doorbraak' is echt een aanrader om te lezen. Geen theorieën over hoe het zou moeten maar gewoon een goed verhaal. Ook het door onszelf uitgegeven boek Brand Expedition van Martijn Arets, die ik eerder al noemde, staat vol met verhalen over de ontwikkeling van merken. Uit dat boek vind ik het voorbeeld van Lego dat blij was met de economische crisis een van de mooiste verhalen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld en waarom?

De Facebookpagina van HEMA. Zij weten op een positieve manier mensen aan zich te binden en je ziet dat mensen blij worden van de HEMA. Ze maken hier handig gebruik van. In de laatste update vragen ze aan hun eigen klanten wie er pasmodel wil worden inruil voor een reiskostenvergoeding en een extra vergoeding voor het doorpassen. Hoe bedoel je "betrek je klanten?" Gezien de reacties zijn er genoeg klanten die voor HEMA uit de kleren willen. Een ander mooi voorbeeld van klantinteractie op de HEMA facebookpagina is het 'HEMA testteam'. Hierin geven ze steeds een x aantal producten weg aan de fans die het eerste reageren. Bedoeling is dat deze fans vervolgens een testverslag uitbrengen aan HEMA. Mij is het nog niet gelukt om een product te mogen testen want meestal zijn ze binnen een half uur weg!

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben je bang voor?

Binnenkort zal Google op Google+ ook bedrijfspagina's beschikbaar stellen. Zoals Google+ zich nu aan het ontwikkelen is lijkt het een goed platform te worden voor discussies. De huidige gebruikers zijn eerder geneigd een vraag te beantwoorden als deze op Google+ staat dan wanneer deze op Facebook staat. Als dat zich doorzet wordt Google+ een krachtig sociaal netwerk om te luisteren naar wat klanten te zeggen hebben. Bijvoorbeeld door vragen neer te leggen van een auteur die aan een boek werkt.

Steeds nieuwe sociale netwerken zijn echter ook meteen een gevaar. Waar ga je wel aanwezig zijn als bedrijf en waar niet? Hoe bepaal je welke aanpak voor welk netwerk werkt? Ik heb ook al gemerkt dat je wanneer je een nieuwtje hebt je met al die netwerken misschien wel een kwartier nodig hebt voor je het overal geplaatst hebt. Uiteraard zijn daar slimme tools voor die zich steeds verder ontwikkelen, maar daar zit weer het gevaar in dat het niet echt overkomt. En nogmaals volgens mij is echt zijn en social media zelf leuk vinden het allerbelangrijkste!

Nog een vraag aan Karin? Neem contact met hem op via Twitter: @KarindeZwaan. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar noesjka@coopr.nl. And don't be shy to say why!