5 Q’s over PR met… Kathelijne Vermeulen (Schiphol Group)

 

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Richard Spaans van Oxxio in de spotlight. Deze week is dat Kathelijne Vermeulen, woordvoerder bij Schiphol Group.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Social Media biedt de mogelijkheid om eenvoudig, snel en direct met onze stakeholders/klanten/doelgroepen in contact te komen en informatie te delen en/of verkeerde informatie te herstellen. Niet meer via de traditionele benadering alleen door de ogen van een ander zoals dagbladen en vakbladen. Daardoor kun je ook snel een beeld vormen over hoe de buitenwereld over je denkt. Weliswaar niet direct een volledig beeld maar wel een eerste indruk. Waarbij ik me soms wel afvraag in hoeverre we echt met elkaar communiceren of zijn we alleen maar een beetje aan het toeteren met z’n allen?

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Nog te weinig. Volgen wat er over ons wordt gezegd en reageren indien wij vinden dat daar aanleiding voor is. Bijvoorbeeld tijdens de aswolk toen ontstond het gerucht dat Schiphol een slaatje zou slaan uit het feit dat mensen noodgedwongen langer op Schiphol moesten parkeren. Onzin natuurlijk. Daar hebben we op gereageerd. En kijk ook bij Twitter van SchipholTV.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Seminars en congressen maar bovenal door te klooien en uit te proberen achter mijn pc.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
KLM in het bijzonder ten tijden van de aswolk. Vijf dagen lang was de vulkaan in IJsland overal voorpaginanieuws. Ons voornaamste doel was om duidelijk te maken dat mensen niet naar Schiphol moesten komen. En, misschien wel nog belangrijker reizigers moesten contact houden met hun luchtvaartmaatschappij. Waarom? Alleen luchtvaartmaatschappij kunnen aangeven hoe laat je op Schiphol moet zijn voor het vertrek van je vlucht en allle individuele vragen van de passagier beantwoorden. Deze boodschap hebben we continue uitgedragen. Zelfs bij de opening van het luchtruim. Immers direct en tegelijk met z’n allen de lucht in, was onmogelijk.

KLM heeft tijdens de aswolk haar klanten die wereldwijd verspreid waren via Twitter geholpen met vragen en op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen. Zeker met een overbelaste website was dat een knap staaltje werk.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Bang ben ik niet. Ik vraag me wel af hoe het afloopt met mijn verslaving aan dat rode lampje op mijn BB. Ik moet toch iedere keer kijken welk bericht ik heb ontvangen. Verheugen is een wat groot woord in dit verband. Ik ben nieuwsgierig om te zien wat social media kan betekenen in ons dagelijkse werk van woordvoering. Hier wil ik bij zijn.

Wanneer moet of wil je reageren op een gerucht, uitspraak of toeter? Wanneer niet? Wanneer is een issue binnen 10 minuten opgelost of juist niet en volgt er een heus sneeuwbaleffect? En is het effect van social media wel zo groot als vaak wordt beweerd, is het niet gewoon een communicatiemiddel? We zullen het zien.

Nog een vraag aan Kathelijne? Je kunt haar bereiken op Twitter via @KathelijneV. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!