5 Q's over PR met... Kristien Vermoesen (FINN PR)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
13-10-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Bo The, directeur van Boomerang Create in de spotlight. Deze week is datKristien Vermoesen, eigenaar van FINN PR.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0
PR 1.0 is voor mij een mechanisch, bijna geautomatiseerd proces: persberichten pushen, zeg maar. PR 2.0 is een manier om te zeggen dat nieuwe media in wezen een verlengstuk zijn van oude media, waarmee je evenzeer nieuws en verhalen kan verspreiden. Social media strategieën zijn in essentie PR-strategieën. Je zoekt naar een verhaal, en op basis daarvan start je een conversatie. PR-bureau's zijn daarvoor de uitgelezen partner, volgens mij: wij hebben de ervaring om voor organisaties een voortdurend verhaal te schrijven, vertrekkend vanuit de waarden van organisaties en bedrijven. Ook een belangrijk element aan PR 2.0: luisteren naar je stakeholders neemt een prominentere plek in dan vroeger. Dankzij social media monitoring is luisteren trouwens veel makkelijker geworden. Vaak zie je dat een kleine bijsturing tijdens je campagne, op basis van feedback, toch nog nét dat verschil kan maken in resultaat. Zelfs bij campagnes die al best goed lopen. Wij zijn van de school: als het brandt,aanwakkeren!

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Voor FINN is social media een tweede natuur. Alles start bij onze blog. Onze blogs volgen we op via Facebook, Twitter en LinkedIn. En dan maar hopen dat je daar leuke conversaties over kan voeren. Toen ik pas begon met FINN - een jaar of 5 geleden - was social media nog niet zo doorgedrongen. Wat met toen soms zo stoorde was dat ik geen voeling had met wat er zich buiten de muren van FINN afspeelde. Dankzij Twitter en LinkedIn en Facebook zit je echt in de bloedsomloop van de publieke opinie, het galmt en het klotst: dat vind ik heel leuk. Ik denk dat social media - zeker Twitter - nog maar aan het begin van hun succes staan. In media, marketing en politiek heeft het al kritische massa gekregen, maar ik kan me niet voorstellen dat pakweg ingenieurs of advocaten er ook niet verslaafd aan raken.

3. Bij wie of wat vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Inspiratie vind ik overal, van boeken over politieke campagnes tot de campagnes van 'Old Spice'-man in de US. Of in mijn Twitterstream: onlangs zag ik dat het internationale advocatenkantoor Eversheds een hele leuke Twitteractie had: nieuwe followers op de "@LegalTrainee" twitter-account konden koffie winnen met een Eversheds-partner. Dat vind ik een heel goed gebruik van social media en PR. Het is spotgoedkoop, maar het heeft een hoog stunt-gehalte, én het is relevant. Elke trainee hééft er iets aan om met een partner bij een groot kantoor als Eversheds koffie te kunnen drinken: om bij te leren, om zijn carrière te boosten. Zulke dingen gaan viral, omdat ze helemaal kloppen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Voor echte schoolvoorbeelden lijkt het me nog vroeg - ik wacht echt nog op die ene campagne die alles wegblaast, die naadloos offline en online PR integreert. Old Spice-man komt dicht in de buurt, vind ik, omdat het reclamebureau individueel antwoordt op Twittergebruikers. Of het verhaal van Morton's: een invloedrijke twitteraar (100 000 followers) stuurde vanop het vliegtuig een tweet naar steak-keten Morton's. Of ze wilden klaarstaan met een steak bij de landing. En jawel: twee uur later stónd Morton's daar. Heel knap dat ze die opportuniteit zagen én uitgevoerd kregen binnen de twee uur. Voor de rest vind ik het ook héél knap als ik met grote klanten als Pfizer praat, en ze begrijpen echt hoe het ecosysteem van blogs, social media en PR aan elkaar hangt - iets wat je meer verwacht van pakweg een startup.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me erop dat PR, marketingcommunicatie en reclame meer raakvlakken zullen krijgen. Bang hoeven we niet meteen te zijn, denk ik. Ik ben wel bezorgd over de toekomst van de traditionele nieuwsmerken - zowel print als televisie. Ik hoop dat de Belgische en Nederlandse journalistieke merken stand zullen kunnen houden, en een rendabel businessmodel vinden. Niet alles hoeft Huffington Post te worden.

Nog een vraag aan Kristien?  Neem contact met haar op via Twitter: @Kris10Vermoesen. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief