5 Q’s over PR met… Lotte Nijkamp (Yellow Communications)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Nicole de Boer in de spotlight. Deze week is dat Lotte Nijkamp, communicatie adviseur bij Yellow Communications en lid van de Promotie Commissie van het NC2012 van de JCI Leiden.

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

Het is de techniek die is veranderd. Door deze veranderende techniek zijn er nu andere mogelijkheden, is de snelheid hoger en is de rol van de PR manager of medewerker binnen een organisatie veranderd. Met PR 2.0 heb je er weer een tool bij om je boodschap zo goed mogelijk over de bühne te krijgen. De belangrijkste toevoeging is dat je eenvoudiger de interactie aan kunt gaan met je doelgroep. Hoewel het natuurlijk geweldig is dat je via bijvoorbeeld social media direct de dialoog aan kunt gaan met je doelgroep, is het niet altijd makkelijk. Er wordt nu namelijk ook meer van je verwacht. Dat betekent monitoren, luisteren en pro-actief reageren.

Daarnaast is het woordvoerderschap nu niet exclusief voor de PR afdeling of de aangewezen en getrainde woordvoerders van de organisatie. Iedereen is woordvoerder. Bij veel organisaties leidt dit tot angst. Want hoe kun je de controle houden over wat men over je schrijft en zegt?

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Als communicatie adviseur werkzaam bij Yellow Communications, kan ik me een leven zonder social media niet meer voorstellen. Het is verweven met de dagelijkse gang van zaken. Zowel persoonlijk als bedrijfsmatig. Vanuit theorie maar vooral ook uit eigen ervaring geef ik communicatieadvies op het gebied van social media. Waarbij de belangrijkste boodschap blijft: kijk naar het resultaat; wat wil je er mee bereiken? Want zonder vooraf gedefinieerd doel, geen bewuste strategie en geen optimaal resultaat.

Als lid van JCI (Voormalig Junior Kamer) in Leiden en social media fan ben ik ook naast mijn dagelijkse werkzaamheden op vrijwillige basis nog veel bezig met social media. Bij JCI Leiden staat de inzet van social media nog in de kinderschoenen. Op dit moment zijn we dit aan het optuigen met meerdere doelen zoals het communiceren van alle leuke activiteiten die we organiseren. Maar het belangrijkste doel van de inzet van social media is hét nationale event van de JCI (NC) in 2012 naar Leiden halen. Het is één van de middelen in de communicatiemix, die wordt ingezet om het NC zowel online als offline zo goed mogelijk te promoten.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Inspiratie haal ik overal vandaan. Maar een hele belangrijk bron van informatie en inspiratie is social media zelf. De kennis die hier gedeeld wordt door opinieleiders, vakmedia, collega’s en alle andere mensen met een visie op communicatie, PR en social media is enorm. Maar daarnaast krijg je ook inspiratie door zelf met social media bezig te zijn. Te zien wat goed gaat of juist wat heel erg fout gaat.

Uiteraard haal ik mijn inspiratie ook uit de diverse vakmedia op het gebied van communicatie, PR, marketing en social media en door in gesprek of discussie te gaan met vakgenoten, zoals met mijn collega’s of tijdens een seminar of event.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld en waarom?

Ik vind het heel lastig om één duidelijk schoolvoorbeeld te noemen, wekelijks komen er zeer succesvolle cases voorbij. Maar een geniale campagne en echt een koploper in zijn tijd was de campagne van de SP voor de tweede kamer verkiezingen, waarbij Jan Marijnissen in een viral op zoek ging naar jou (de ontvanger van de viral) om een boodschap te bezorgen. Deze viral was zo persoonlijk omdat je gedurende het filmpje telkens je eigen naam hoorde of zag. Een gedurfde zet van een politieke partij om zo van de gebaande paden af te wijken en met succes! Meer recent vind ik dat bijvoorbeeld Grolsch heel goed gebruik maakt van de mogelijkheden van social media. Momenteel met de Lowleaks actie. Via Facebook lekt Grolsch opdrachten waarmee je kans maakt op een plekje in de Beugelbar op Lowlands. Wat ik hier goed aan vind, is dat online en offline wordt gecombineerd om de belevingswereld van Grolsch te creëren.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben je bang voor?

Mijn grootste angst is dat door commercie uiteindelijk de kern van social media en dus ook PR 2.0 verloren gaat. De discussies die nu ontstaan over bijvoorbeeld de mogelijkheid om betaalde (en dus altijd zichtbare) tweets te plaatsen op Twitter is zo’n discussie die deze angst in mij aanwakkert. Want volgens mij schieten we dan juist helemaal het doel voorbij. Dat heeft niets meer te maken met de dialoog aangaan, maar is gewoon weer ordinaire massamedia.

Waar ik me op verheug? Dat PR 2.0 straks gewoon weer PR heet omdat het volledig is ingebed in organisaties. En niet omdat dat je de laatste trends wilt volgen, nee gewoon omdat je als bedrijf geïnteresseerd bent in je diverse doelgroepen.

Nog een vraag aan Lotte? Neem contact met haar op via Twitter: @lottenijkamp. Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘ iets voor jou? Stuur een mailtje naar noesjka@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!