5 Q's over PR met... Marcel van der Quast (de Personeelzaak)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
15-12-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Tom de Bruyne, managing director bij Boondoggle in de spotlight. Deze week is dat Marcel van der Quast, strategy director bij de Personeelzaak

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Voordat ik eraan begin, moet ik wel even de verwachtingen managen. Vorige week werden deze vijf vragen beantwoord door Tom de Bruyne van Boondoggle. Ik ben helemaal geen goeroe op PR-gebied, zoals Tom. Ik ben bij De PersoneelZaak bezig met werving en employer branding. Van enige afstand vind ik dat de focus  in PR verschoven is van het laten vertellen van een verhaal door de media naar het laten vertellen van dat verhaal door mensen. Dat is vele malen krachtiger. Als het lukt. Want je moet er wel voor zorgen dat mensen er iets mee willen doen. De 'What's in it for me?' -vraag blijft gelden. Zelfs als we ooit in de tijd van 4.0 of 7.0 terecht komen. Mensen kunnen heel eenvoudig jouw verhaal delen, maar waarom zouden ze? Daarom is het kernbegrip van 2.0 voor mij earned media, je moet de aandacht echt verdienen. Waarmee? Met creativiteit!

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
In iedere case voor een klant speelt het een logische rol. En dus vaak een belangrijke rol. Voor onszelf zijn we er een stuk slordiger mee. Ik ben vooral van het stug volhouden. Ik ben verantwoordelijk voor onze weblog. Daar ben ik een paar jaar geleden gewoon mee begonnen. Toen was er bij ons weinig animo voor. We hadden toch de site waar iedereen ons werk op kon bekijken? Ik vond de blog belangrijk, om vooral de mensen achter dat werk te laten zien. Dat doen we nog steeds. Inmiddels heeft de weblog de rol van de site bijna overgenomen. Als basis voor onze aanwezigheid. Verder zijn we inmiddels ook dingen aan het doen op Twitter, YouTube, Slideshare en Facebook.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Je moet de opvallende en prijswinnende cases natuurlijk goed in de gaten houden. Maar ik vind juist ook inspiratie in hele andere dingen. Ik vind het grappig te zien hoe bijvoorbeeld lokale voetbal- of hockeyclubs tegenwoordig heel simpel via LinkedIn of Facebook hele online communities zijn. Waardoor je veel meer interessante mensen in je netwerk hebt dan je dacht. Ook een mooi voorbeeld vind ik Erwin Blom. Hij is nog van voor de tijd van 1.0. Maar door enthousiast te vertellen wat hij interessant vindt, is hij inmiddels 2.0 al bijna voorbij. Want hij zit op meer dan 12.000 Twitter-volgers, blogt nog steeds en heeft inmiddels een erg interessant interview-platform met Fast Moving Targets. Maar is deep down gewoon nog die enthousiaste journalist, die alleen heel goed snapt hoe communities werken.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik zal hier vooral op mijn eigen vakgebied blijven. Binnen ons arbeidsmarktvak is Deloitte natuurlijk toonaangevend. Ik vind hun gedachte dat iedere werknemer een recruiter kan zijn erg interessant. En wat ik knap vind van hen is dat ze - samen met hun bureau Maximum - gewoon dingen doen. Ik vond persoonlijk dat hun #Deloittewish een Magneet had verdiend. We doen zelf ook ons best met de Achmea Employer Brand community en KPMG Gaaan!. En ik vond de wervingsactie voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis ook een mooi voorbeeld.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me erop dat verschillende bureaus steeds meer met elkaar moeten gaan samenwerken om één totaalverhaal te maken. Ieder natuurlijk vanuit zijn eigen specialisme, maar meer samen dan ooit. Er is steeds minder ruimte voor verschillende trajecten, daar prikken mensen snel doorheen. Dat vind ik een goede zaak. Daardoor wordt het ook veel leuker. Niets is inspirerender dan in andere keukens kijken en samen iets te maken. Lukt niet met ieder bureau, want je moet er wel helemaal open in gaan

Ik ben een beetje bang voor het losse flodder gevaar. Met handige dingen kun je in korte tijd veel aandacht krijgen. Alleen, vanuit welk verhaal ga je die aandacht trekken. PR heeft altijd al het gevaar van 'losse dingetjes' in zich gehad. Voor social media geldt dat ook. Als je kritisch naar KLM kijkt, vindt ik de Surprise-acties weinig te maken hebben met de persoonlijke Twitter-helpdesk berichten met die letters in de hangar.Of wie kan mij het verband schetsen tussen de HEMAN-push up BH, de gratis taarten actie van enkele weken terug of de briljant mooie design viral van enkele jaren geleden van de HEMA? Het gevaar voor mij zit in het najagen van losse succesjes, zonder aandacht te besteden aan het verhaal dat we aan het vertellen zijn.

Nog een vraag aan Marcel? Neem contact met hem op via Twitter @marcelvdq Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief