5 Q’s over PR met… Marco Leeuwerink (Politie Hollands-Midden)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Herbert Wormgoor van Bol.com in de spotlight. Deze week is dat Marco Leeuwerink, communicatiemanager bij Politie Hollands-Midden.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Vooropgesteld, ik ben geen voorstander van het geven van labels; alsof het ‘oude’ ineens niet meer voldoet. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat PR een enorme verandering doormaakt, maar de basis blijft hetzelfde. PR richt zich nu steeds meer op ‘nieuwe’ beïnvloeders. Niet meer de traditionele journalist, maar bloggers of invloedrijke klanten. Eigenlijk kan elke klant of burger je grootste beïnvloeder zijn. Daarbij komt dat organisaties steeds socialer zijn. Je zou eigenlijk moeten spreken van employee to consumer.

Een belangrijke aanjager voor de veranderingen is de Word of Mouth theorie. Geen nieuwe theorie, maar wel een die steeds belangrijker wordt. Vooral ook de overheid heeft hier mee te maken: niet alles wat gezegd wordt door de overheid wordt geloofd. Opinieleiders zijn veel belangrijker. Kijk maar naar recente voorbeelden als de inentingscampagne voor baarmoederhalskanker van het RIVM.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media staat bij ons korps in de kinderschoenen. In alle communicatiestrategieën wordt nu en social media hoofdstuk toegevoegd, ook intern, als één van de middelen in de communicatiemix. We zetten het vooral in om de doelen van de organisatie te bereiken: meer veiligheid(sgevoel) op straat door onder andere een groter vertrouwen in de politie. Social media, maar ook narrowcasting zetten we in om gericht in contact te komen met inwoners. Per keer bepalen we wie we willen bereiken. Daarnaast zijn we met collega’s uit andere politiekorpsen gestart om een webcare-strategie te starten voor de Nederlandse politie.

Voor een serie autobranden in Oegstgeest hebben we bijvoorbeeld Twitteraars uit deze plaats actief benaderd om uit te kijken naar de dader(s) en eventueel informatie te geven. We gebruiken ook ons Youtube-kanaal actief: voor zowel preventie, werving als voorlichting. Vorig jaar hebben we via Youtube een nieuwe persvoorlichter geworven. In plaats van sollicitatiebrieven moesten de kandidaten een video insturen. Scheelde veel tijd bij de selectie en was zo goed als gratis.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Inspiratie haal ik vooral uit de interactie met gelijkgestemden. Voor mij is de website www.politie20.nl heel nuttig; welke ontwikkelingen spelen er op social media binnen de politie? Periodiek worden binnen de politie ook zogenaamde Open Arena Sessies georganiseerd, om te discussiëren over nieuwe ontwikkelingen. In oktober 2009 organiseerde ik de eerste; door de interactie met alle aanwezigen komt veel energie los. Van dit soort bijeenkomsten zijn er al heel wat, maar wat mij betreft nog te weinig. Open Koffie’s, Bowlrs, Meet en Tweets, noem ze maar op; dit zijn voor mij de inspiratie-supermarkten van nu. Van groot belang voor de acceptatie en integratie van social media.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Allereerst een actueel voorbeeld. Afgelopen weekend was de Superbowl in de Verenigde Staten, hèt sportevenement ter wereld. Elk jaar werd daar meer reclamegeld gespendeerd dan het jaar ervoor; een halve minuut reclametijd kost een paar miljoen dollar. Dit jaar is er echter voor het eerst sinds lange tijd minder reclamegeld uitgegeven. De oorzaak: grote sponsors zoals Pepsi verschuiven hun budget naar 2.0 uitgaven. Voor het eerst in 23 jaar geen Pepsi-reclame in de rust van de wedstrijd. Een ander goed voorbeeld vind ik de boxershort campagne van Zeeman. Via social media hebben ze in korte tijd duizenden boxershorts kunnen verkopen. Terwijl het misschien niet het hipste merk is.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
De groeiende stroom aan informatie baart me het meest zorgen. Interactie via social media met een paar burgers of klanten kost tijd, maar met alle burgers kost je als organisatie enorm veel tijd. De komst van goede en betaalbare filters, zoals brand monitoring tools, moeten dit vereenvoudigen. Maar organisaties, zeker overheidsorganisaties, moeten gaan veranderen. En daarin zit nu ook het leuke gedeelte. Elke verandering levert namelijk nieuwe energie op, nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen. Ik verwacht dat er een netwerkmaatschappij ontstaat waarin je als professional samen met je burgers of klanten producten of diensten verbeterd.

Marco Leeuwerink  is op Twitter te volgen via @m_leeuwerink . De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!