5 Q's over PR met... Marthijn Tabak (Zoover & weeronline.nl)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
14-07-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Simone Versteeg, PR & Corporate communicatie strateeg bij Dell in de spotlight. Deze week is dat Marthijn Tabak, Manager Communicatie en PR bij Zoover en weeronline.nl.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
De typering 1.0 of 2.0 heb ik wat moeite mee. 2.0 impliceert een verbetering van versie 1.0 of dat we eindelijk interactie hebben met onze doelgroep. De sterke wil tot interactie was er 10 jaar geleden ook maar technisch werd het ons niet zo gemakkelijk gemaakt. In mijn ogen borduurt 2.0 verder op het sterke fundament van 1.0 en komt voort uit een wens bij veel communicatieprofessionals. Alleen de manier waarop we tot ons eindresultaat komen begint te veranderen. 1.0 heeft ons geleerd in doelgroepen te denken, niet alleen vanuit de zender. De nieuwe toepassingen moeten nog altijd aan deze fundamentele randvoorwaarde voldoen. Snelheid en vorm is voor mij het grote verschil. Dagelijks worden bij ons alle tweets en andere openbaringen in de gaten gehouden om snel te kunnen reageren. Dankzij 2.0 ben ik tegenwoordig veel sneller op de hoogte van publicaties over onze business. Hierdoor kan ik snel schakelen en vaak onze boodschap nog meegeven in het stuk dat het ANP net publiceerde.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media is van groot belang binnen ons bedrijf. Je zou de Zoover website best een social platform mogen noemen. Je deelt jouw ervaring en miljoenen anderen zijn in staat hun voordeel te doen met deze informatie. De informatie is zo relevant dat bezoekers blijven terugkeren en dat zelfs 83% van de gebruikers Zoover zouden aanraden bij anderen, social buzz?. Toch wil de consument meer, wie zit er nou achter zo'n beoordeling? Kan ik me spiegelen aan deze persoon? Sinds twee jaar heeft Zoover zijn eigen sociale netwerk in de lucht, MyZoover. 125.000 Nederlanders die met regelmaat een beoordeling achterlaten vertellen hier veel over zichzelf. Deze informatie vormt het sociale omhulsel om Zoover en zal in de toekomst meer en meer een rol gaan spelen bij de vakantiekeuze van de consument.

Uiteraard houden we onze trouwe volgers ook op de hoogte van de recente vakantietrends en de weersomstandigheden via verschillende social outlets. De Zoover Travel Lounge is onze nieuwste toepassing op Twitter. Sinds een half jaar bediscuteren  we met onze volgers actuele vakantieonderwerpen op vrijdagmiddag, het bereik wordt steeds groter. De Online Zoover Travel Lounge staat dit jaar zelfs model staat voor de vakantiebeursstand van Zoover. We combineren online en offline op een centraal podium op de beurs met als doel informatie te delen. Sterker nog, we nodigen onze online contributers uit om hun ervaring in real life te delen met alle bezoekers van de vakantiebeurs.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Zoals velen vind ik veel inspiratie online, goede sites als bijvoorbeeld Frankwatching geven leuke inzichten en inspireren tot toepassingen binnen onze bedrijven op het gebied van nieuwe media. Vooral de timeline van Twitter en die van Facebook attenderen me op relevante zaken. Meer en meer leun ik ook op de sociale behendigheid van collega's. Zij vangen veel nieuwe ontwikkelingen op en delen deze informatie veelvuldig. Ook een ouderwets boek over communicatie loop ik niet voor weg, ik lees zelfs de papieren versie.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld en waarom?
Ik ben er altijd onder de indruk wanneer je met je merk een meerwaarde weet te creëren voor je consument en klant. Laatst hoorde ik op kantoor over een nieuwe initiatief. Touroperators kunnen op vakantieblogsite waarbenjij.nu groepen aanmaken voor hun reizigers. Ze bieden hun reizigers een mogelijkheid om te bloggen op een branded blog. Elk reisverslag wordt gedeeld met vrienden en bekenden en omdat ze graag jouw belevenissen volgen lezen ze het verhaal op de branded blogpagina. Uiteraard maak je geweldige dingen mee op vakantie en zorgt dit voor een perfecte brand-awareness van de touroperator. Vroeger wisten je vrienden nog net je vakantiebestemming, tegenwoordig weten ze alles... inclusief de naam van de reisorganisatie waar jij bij boekte. Een schoolvoorbeeld van een concept met grote kans van slagen.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben je bang voor?
Ik hoop dat er een tijd komt dat traditionele journalisten de functie van social media gaan onderkennen. Veel journalisten die ik spreek missen nog steeds een LinkedIn profiel, gebruiken sociale media nog veel te weinig om achter hun actuele informatie te komen en rederneren nog teveel uit hun eigen zenddrang dan dat ze luisteren wat er leeft via social media. Hierdoor is ons persbericht nog steeds de beste tool om deze groep te bereiken. Ik verheug me op al het onbekende dat gaat komen. Hoe kunnen we in de toekomst nog directer communiceren met onze bezoekers, hoe kunnen we adverteerders en aanbieders hierin meenemen.  Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen maakt dit vak zeer boeiend en leerzaam.

Nog een vraag aan Marthijn? Neem contact met hem op via Twitter: @marthijntabak. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief